Dziecinów (powiat otwocki) i okolice (i nie tylko...)

Forum o miejscowości Dziecinów i nie tylko


Napisz odpowiedź

Napisz nowego posta
Opcje

Kliknij w ciemne pole na obrazku, aby wysłać wiadomość.

Powrót

Podgląd wątku (najnowsze pierwsze)

Z Dziecinowa
2022-03-06 23:54:39

Ciekawe, czy i kiedy powstanie rondo w Dziecinowie na skrzyżowaniu DW 801, DW 805 i DW 799. Czy może być ono wybudowane przed przebudową odcinka DW 801 Piotrowice - Dziecinów? Przebudowa może się zacząć dopiero za kilka lat, np. w 2026 r. albo nawet później. Do tego czasu pewnie powstanie rondo w Wildze na skrzyżowaniu DW 801, DK 79 i drogi w kierunku centrum Wilgi. W Internecie można było znaleźć projekt ronda turbinowego, które może powstać w tamtym miejscu. Czy w Dziecinowie będzie rondo turbinowe?

Rondo nie wydaje się być największym problemem. Pewnie i tak będzie, tak jak chodniki i ciąg rowerowy (po przynajmniej jednej stronie odcinka DW 801 w Dziecinowie na północ od skrzyżowania z DW 805 i DW 799). Trzeba też wybudować bezkolizyjny przejazd kolejowy przez LK 12...

ZDzecinowalogin
2020-01-30 22:27:30

http://osp.dziecinow.pl/category/wypadek/ - jest kilka pozycji o wypadkach lub kolizjach w Dziecinowie.

http://osp.dziecinow.pl/wypadek-dziecinow-5/ - W dniu 10.12.2019 o godz. 9.41 wezwanie do wypadku z udziałem samochodu ciężarowego i osobowego na skrzyżowaniu dróg DW 801,805 i 799 w miejscowości Dziecinów. Jedna osoba poszkodowana.
http://osp.dziecinow.pl/wypadek-dziecinow-4/ - W dniu 3.11.2019 o godz.9.29 wezwanie do wypadku z udziałem samochodu osobowego i motocykla na skrzyżowaniu dróg DW 801 , 805 i 799 w miejscowości Dziecinów.
http://osp.dziecinow.pl/kolizja-dziecinow-5/ - W dniu 14.10.2019 o godz. 5.44 wezwanie do kolizji samochodu ciężarowego z busem na skrzyżowaniu dróg DW 801, 805 i 799 w miejscowości Dziecinów.
http://osp.dziecinow.pl/kolizja-dziecinow-4/ - W dniu 3.10.2019 o godz. 10.11 wezwanie do kolizji z udziałem trzech samochodów osobowych na skrzyżowaniu dróg DW 801 , 805 i 799 w miejscowości Dziecinów.

Wszystkie zdarzenia drogowe wymienione wyżej miały miejsce na tym samym skrzyżowaniu w przeciągu czterech miesięcy.

Z Dziecinowa
2017-09-17 19:13:22

Nie wiem, czy nie skończy się tak, że ronda w Dziecinowie na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nie będzie, zamiast tego zrobią lewoskręty i przejścia dla pieszych i zostawią podświetlane znaki "STOP" nad drogami podporządkowanymi. Chyba lepiej, żeby tak nie było. Rondo zdaje się lepiej zapewniać bezpieczeństwo niż same podświetlane znaki. Gdyby były lewoskręty, droga w pobliżu skrzyżowania byłaby szersza niż obecnie.

Ciekawe, jak poradzą sobie z włączeniem starego przebiegu DW 801 do nowego przebiegu tej drogi. Czy na rondzie na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich będzie dodatkowy wlot dla starego przebiegu DW 801 (przynajmniej od strony północnej)? Jak będą jeździć autobusy, gdy będzie zrobiona obwodnica Dziecinowa? A może lepiej, żeby obwodnicy w ogóle nie było? Może mimo wszystko lepiej jest wybudować wiadukt na obecnym przebiegu DW 801 i nie robić obwodnicy Dziecinowa? Dlaczego tyle trzeba czekać na wiadukt w ciągu DW 801? Nie wiadomo nawet, czy wiadukt ten w ogóle powstanie... W przyszłości natężenie ruchu w Dziecinowie może być MNIEJSZE niż obecnie, bo będzie S17, która w pewnym sensie może robić za "obwodnicę Dziecinowa". Na DW 805 może być większy spadek ruchu niż na DW 801.

Z Dziecinowa
2016-03-15 14:50:39

Droga dojazdowa do terenów inwestycyjnych położonych na wschód od "obwodnicy Dziecinowa" jest według mnie na tyle ważna, że musi dołączać się bezpośrednio do ronda. Tak samo stary przebieg DW 801 jest ważny, gdyż obecnie najlepszym rozwiązaniem "na obwodnicę Dziecinowa" wydaje mi się budowa drogi 2+1 bez skrzyżowań w ogóle na odcinku ok. 3,3 km, droga ta pozbawiona byłaby zjazdów indywidualnych całkowicie i na wschód od niej od początku do końca biegłaby droga mająca po pasie ruchu w każdą stronę, na której byłby nowy strzeżony przejazd kolejowy. Czyli do ronda włączyłbym też stary przebieg DW 801 biegnący na północ i drogę dojazdową do terenów inwestycyjnych. Nie wiem, co z drogami dojazdowymi na południe od ronda, które miałyby odbarczać bardziej południowy odcinek DW 801. Może odchodziłyby od DW 799 i DW 805, nie od ronda? Wtedy wystarczyłoby sześć wlotów, nie siedem czy osiem. Drogi te prowadziłyby w kierunku Radwankowa Szlacheckiego. Na południe też przewiduję przekrój 2+1, ale tam też może być z nim niełatwo. Pomiędzy skrzyżowaniem z DW 805 a skrzyżowaniem przy stacji benzynowej na obwodnicy Sobień-Jezior przewiduję tylko jedno skrzyżowanie pozwalające na zjazd do Radwankowa Szlacheckiego. Droga 2+1 na południe od skrzyżowania z DW 805 może mieć nawet "gorsze warunki" do budowy niż na "obwodnicy Dziecinowa"! 2x2 tam raczej nigdy nie będzie potrzebne. Co więc zrobić, aby droga była jak najbezpieczniejsza?

Problemem na odcinku na południe od skrzyżowania z DW 805 jest też kanał Warszawicki. Zastanawiam się nad tym, czy nie zrobić także obwodnicy Radwankowa Szlacheckiego, która miałaby może i bezkolizyjny węzeł w okolicy stacji benzynowej na obwodnicy Sobień-Jezior. Byłaby to droga 2+1 z jedną mijanką chyba tylko, gdzieś pośrodku może byłby wiadukt łączący Radwanków Szlachecki z Warszawicami. Powstałby nowy most na Kanale Warszawickim.

Z Dziecinowa
2016-03-15 14:12:56

Przekształciłbym skrzyżowanie DW 801, DWQ 799 i DW 805 na sześciowlotowe rondo m na którym byłyby dwa wloty na DW 801, wloty na DW 799 i DW 805 oraz na stary przebieg DW 801 (w kierunku północno-zachodnim) i drogę dojazdową do terenów inwestycyjnych położonych na wschód od "obwodnicy" (w kierunku północno-wschodnim). Rondo byłoby odsunięte od obecnego skrzyżowania o kilkadziesiąt metrów na wschód. Gdyby można było, to zrobiłbym to rondo ośmiowlotowe.

Z Dziecinowa
2016-03-15 14:03:44

Mimo tych słupów z podświetlanym znakiem "STOP" dnia 16.02.2016 doszło na tym skrzyżowaniu do wypadku, w wyniku którego jedną osobę zabrano do szpitala i przyjechała straż pożarna. Może chociaż skutki wypadku zostały zmniejszone dzięki temu podświetlonemu znakowi?

Z Dziecinowa
2015-09-26 12:57:46

We wrześniu 2015 r. (w trzeciej dekadzie) na skrzyżowaniu pojawiły się dwa kilkumetrowe "słupy" (od strony Warszawic (DW 805) i od strony Kosumiec (DW 799)), na których przymocowano migający co jakiś czas światłem znak "STOP" znajdujący się kilka metrów nad jezdnią. Słupy są wyposażone w panele słoneczne, na nich jest także zawieszony znak "STOP" (który nie rozbłyskuje i znajduje się ok. 2 m nad ziemią).

Z Dziecinowa
2013-11-13 00:30:13

"Na skrzyżowaniu tras 801 i 805, w Dziecinowie, zginęły dwie osoby: sprawca wypadku i pracownica szpitala "Batorego" w Otwocku, jej syn walczy o życie." Z 2003 r. - Linia Otwocka

Było też zdarzenie takie, że samochód uderzył w znak drogowy i kierowca (57 lat) zginął. Na zakręcie obok. Chyba na początku tysiąclecia. Było o tym w telegazecie telewizji regionalnej.

Któregoś roku na skrzyżowaniu chyba zginął motocyklista (nie wiem kiedy, 2008 - 2011), we wrześniu.

8 ofiar wypadków w niedziele (21.10.2007 - o 9.30 w telewizji publicznej wiadomość o wypadku w Dziecinowie była na pasku przed wiadomością o wyborach parlamentarnych, 01.06.2008, 10.11.2013). 3 zdarzenia obok zakrętu. Odcinek ma niecałe 500 m, a w ciągu ok. 13 lat zginęło na nim (chyba) 12 osób. Jest to szczególnie niebezpieczne miejsce.

W Linii Otwockiej w 2007 r. po wypadku  21.10.2013 r. pisało, że ma stanąć fotoradar, ale nie stanął. W Głosie Dziecinowa też pisło o fotoradarze (grudzień 2007)

Zdaje się, że wypadki na tym półkilometrowym szczególnie często kończyły się śmiercią. Liczba rannych z reguły jest ponad 10 razy większa niż zabitych. Tutaj ten iloraz może być mniejszy.

Ten krótki odcinek z pewnością zasługuje na to, aby umieścić na nim fotoradar. Natychmiast.

Z Dziecinowa
2013-11-12 18:34:58

Artykuł sprzed ponad roku o skrzyżowaniu w Dziecinowie (Linia Otwocka):

Po raz  kolejny w tym roku doszło do niebezpiecznego zderzenia na skrzyżowaniu dwóch dróg wojewódzkich: 801 i 805 w Dziecinowie, w gminie Sobienie-Jeziory. Tym razem w zderzeniu trzech samochodów ucierpiały dwie osoby. Przyczyna jak zwykle ta sama – nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Do wypadku doszło w środę, 29 sierpnia około godz. 12.30. Dostawcze Iveco, zarejestrowane w Stalowej Woli, drogą 805 jechało z Kosumiec w kierunku Osiecka. Młody, 26-letni kierowca, dojeżdżając do skrzyżowania, przed którym powinien się zatrzymać, nawet nie zwolnił. Iveco z pełną prędkością wjechało na skrzyżowanie i w tym momencie w jego tylną oś z dużą prędkością uderzyło, nadjeżdżające od strony Sobieni – Jezior, Audi A4, kierowane przez 29-letnią kobietę. Siła uderzenia była tak duża, że tylny most został wyrwany z samochodu dostawczego, a ten, wybity z toru jazdy, uderzył jeszcze w jadącego od strony Osiecka Opla, po czym wylądował na boku w przydrożnym rowie. Rozbite Audi zatrzymało się na środku skrzyżowania, skutecznie tarasując przejazd na wiele godzin. Obrażeń ciała doznało dwoje pasażerów Audi: 57-letnia kobieta i 1,5-roczne dziecko.

Jak dowiedzieliśmy się w Wydziale Ruchu Drogowego otwockiej komendy policji, w tym roku doszło już  do około 10 zdarzeń na tym skrzyżowaniu, a najczęstszą przyczyną jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierowców jadących drogą 805, która jest podporządkowana. Nie dalej jak 2 tygodnie wcześniej również doszło w tym miejscu do zderzenia, tym razem dwóch samochodów osobowych. Wtedy jednak nikt z pasażerów nie odniósł poważniejszych obrażeń, a sprawca kolizji został ukarany 500-złotowym mandatem.
Co jeszcze można byłoby zrobić dla poprawy bezpieczeństwa ruchu na tym skrzyżowaniu?

Dotychczas, na wniosek otwockiej drogówki, wprowadzono już znaki ograniczające prędkość, wycięto drzewa dla poprawienia widoczności, ale, jak widać, nic to nie daje. Jedynie rondo mogłoby znacznie poprawić bezpieczeństwo, ale o tym na razie możemy zapomnieć. – Droga 801 jest planowana do przebudowy. Mamy już przygotowaną dokumentację. Problem, jak zwykle, jest ze środkami, a tych na ponad 80 km trasy potrzeba bardzo dużo – mówi rzecznik Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Monika Burdon.

– Powiem szczerze, że w tej chwili szukamy finansowania ze wszystkich możliwych źródeł. Odbyło się nawet spotkanie na szczeblu 2 województw: mazowieckiego i lubelskiego, żeby globalnie rozwiązać problem tej drogi. Jeśli tylko byłyby pieniądze, natychmiast możemy rozpoczynać przebudowę około 40 km tej drogi, bo do tego jesteśmy gotowi. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo na skrzyżowaniu w Dziecinowie, to w związku z planem, o którym mówiłam, nie jest możliwe pobudowanie tam w tej chwili ronda, bo to znaczny koszt. Mogę jedynie powiedzieć, że w przyszłości planowana jest przebudowa tego skrzyżowania na rondo – dodaje pani rzecznik.

Jak widać, z doraźnych środków dla poprawy bezpieczeństwa wykorzystano już chyba wszystkie. Pozostaje nam jedynie mieć nadzieję, że MZDW szybko znajdzie kasę na przebudowę „801” i apelować do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na krzyżówce w Dziecinowie i stosowanie się do znaków drogowych.


Nie tylko samo skrzyżowanie jest groźne. Zakręt jest bardziej zabójczy. Odcinek skrzyżowanie + strefa zakrętu ma około 500 m długości, ale nie jest oznaczony jako "czarny punkt".

dziecinow
2013-05-10 14:09:00

Moze to juz nie bedzie skrzyzowanie drog wojewodzkich w Dziecinowie, kiedy uda sie wprowadzic plan budowy nowego przebiegu DW 801 na wschod od obecnego na terenie calej gminy Sobienie-Jeziory? Droga w ogole zostalaby wyrzucona poza obreb geodezyjny Dziecinow, przecinajac nawet obszar Natura 2000 Bagno Calowanie, omijajac Warszawice i Sobienie Biskupie od wschodu oraz dublujac obwodnice Sobiekurska i Sobien-Jezior. Dzieki temu droga zostalaby odsunieta od rejonow sadowniczych i poprowadzona po terenach wystepowania gorszych gleb w poblizu obszaru Natura 2000 Bagno Calowanie oraz blizej wsi Ostry Bor. W pierwszym etapie powstalaby droga od Lukowca do Sobien Szlacheckich, a w strone Pulaw mozna byloby zjechac droga 739 przez Sobienie Szlacheckie. Drugi etap to realizacja odcinka Sobienie Szlacheckie - Celejow z przewidywanym wezlem z autostrada A2 (autostradowa obwodnica Warszawy) w okolicy wsi: Sobienie Kielczewskie, Przydawki, Karczunek, Zambrzykow Stary.

http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=51.96 … 4;336456;0

Dlugosc dojazdu z Lukowca do skrzyzowania DW 739 i 801 (obecnego) - 13,6 km.

Obecnie ten odcinek DW 801 ma 12,2 km. Wiedzie wschodnim przegiem Lak Ostrowieckich, dzieli wies Piotrowice na dwie czesci, przebiega przez Dziecinow obok licznej zabudowy mieszkalnej, przecina Kepe Radwankowska - czesc wsi Radwankow Szlachecki oraz rejon sadownicy w okolicy Sobien biskupich i Sobien Szlacheckich.

http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=52.03 … 33;1044624

Z Dziecinowa
2013-04-17 21:10:57

Nie wiem, czy do wybudowania dwujezdniówki nie konieczna będzie rozbiórka płotów (bez tego się nie obędzie). Dwa pasy byłyby do jazdy prosto, jeden do skrętu w prawo, jeden do skrętu w lewo, po drugiej stronie byłby pa rozbiegowy. Jeżeli miałoby być skrzyżowanie ze światłami (rond być nie powinno), to w jedną stronę byłoby aż 7 pasów: 4 do jazdy na wprost (dwa w każdym kierunku), 2 do skrętu i jeden rozbiegowy. Na dodatek w pobliżu byłoby przejście dla pieszych. Na same pasy do ruchu trzeba byłoby poświęcić około 7*3,5 m (24,5 m) oraz podział między jezdniami (azyl) - około 27 m. Tyle na jezdnię na skrzyżowaniu. Po obu stronach drogi byłoby co najmniej 5 m pasa zieleni ze znakami (mamy już 37 m). Na dodatek po obu stronach skrzyżowania mogą występować drogi odbarczające o szerokości 6 m (49 m) i biorąc pod uwagę jeszcze ich pobocza, to w przypadku dwóch dróg odbarczających trzeba rezerwować nie 50, lecz 65 m. Ale przy zielonym Dziecinowie może nie być dróg odbarczających, więc może nie będzie tak dużych strat w budynkach. Punkt składu maszyn do przeniesienia. Właśnie w tamtą stronę rozbudowałoby się skrzyżowanie. Skrzyżowanie miałoby w przypadku wlotu dwóch dróg odbarczających aż 11 pasów! 2 na wprost w jedną stronę, 2 na wprost w drugą stronę, dwie drogi odbarczające po dwa pasy ruchu, pas do skrętu w lewo, w prawo i rozbiegowy. Wzdłuż dróg odbarczających mogą być chodniki i ścieżki rowerowe. Pod jezdnię, chodniki na przekroju typowym (przyjmiemy, że jedna jezdnia klasy GP ma 8 m szerokości) potrzeba aż 32 m. Reszta to pas zieleni. Przy szklarniach drogi odbarczające pewnie będą po obu stronach, ale niech nie będą mieć 3 m szerokości! Skrzyżowania będą zajmować dużo miejsca, około 100 m szerokości, więc skład maszyn idzie do rozbiórki. Nie powinno być jednojezdniówki, jeżeli myślimy o odciążeniu mostu w Górze Kalwarii. Autostrada mogłaby zmniejszyć natężenie ruchu na 801, ale raczej tylko w Dziecinowie i od DK 50 do węzła autostrady. Na tym odcinku mogą być sygnalizacje świetlne. Możliwe, że droga 801 skręci na skrzyżowaniu na wschód, żeby ominąć Kępę Radwankowską i powrócić do dawnego szlaku przy stacji benzynowej. Może być też tak, że skrzyżowanie zostanie przeniesione w pobliże granicy Dziecinowa i Warszawic.

dziecinow
2013-02-20 10:08:12

Czy na tym skrzyzowaniu moze powstac wezel (nie bedzie kolizji na DW 801)? Wcale nie jest to niemozliwe, ale bardzo drogie. Na razie jest zwykle skrzyzowanie.

Możnaby przenieść to skrzyżowanie w okolice granicy Dziecinowa i Warszawic:

http://wikimapia.org/#lat=51.9732961&lo … 414;100982

Nie wiem tylko, co z łukami - ich promieniem i odległością między nimi:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Droga_klasy_GP

W wariancie najambitniejszym są same węzły i ograniczenie prędkości do 100 kn na godz., bez rond, sygnalizacji świetnych czy nawet lewoskrętów.

Wymagania techniczno-użytkowe dla drogi klasy GP w zależności od prędkości projektowej Prędkość projektowa [km/h]     60     70     80     100
Najmniejsza szerokość drogi

w liniach rozgraniczających [m]
    jednojezdniowej     2 pasy ruchu     30     30     -     -
dwujezdniowej     4 pasy ruchu     40     40     -     -
6 pasów ruchu     50     50     -     -
Najmniejsza szerokość drogi

w liniach rozgraniczających poza

terenem zabudowy [m]
    jednojezdniowej     2 pasy ruchu     25     25     25     25
dwujezdniowej     4 pasy ruchu     35     35     35     35
6 pasów ruchu     45     45     45     45
Szerokość pasa ruchu [m]     na terenie zabudowy     3,5     3,5     -     -
poza terenem zabudowy     3,5     3,5     3,5     3,5
Minimalne odległości między

skrzyżowaniami [m]
    na terenie zabudowy     1000     1000     -     -
poza terenem zabudowy     2000     2000     2000     2000
Największa długość odcinka prostego [m]     1000     1200     1500     2000
Najmniejsza długość odcinka prostego między

odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku zwrotu [m]
    250     300     350     400

Szerokość pobocza gruntowego [m]     1,5     1,5     1,5     1,5
Szerokość pobocza utwardzonego [m]     2,0     2,0     2,0     2,0
Minimalna odległość chodnika od krawędzi jezdni [m]     5,0     5,0     5,0     5,0
Minimalna wysokość skrajni drogi [m]     4,7     4,7     4,7     4,7

Z Dziecinowa
2012-11-14 11:10:40

W pierwszej połowie listopada 2012 roku na skrzyżowaniu DW 801, 805 i 799 postawiono bardzo wysoki, z szerokimi podporami u dołu od północnej strony, drogowskaz wskazujący drogę 799 do Kosumiec po północnej stronie DW 805 około 60 m na wschód od skrzyżowania z DW 801!

Z Dziecinowa
2012-10-29 14:03:29

Połowa października 2012 r. - na DW 799 postawiono tabliczkę z numerem drogi na południe od punktu sprzedaży dachów. Ma około 1,8 m wysokości.

Z Dziecinowa
2012-09-29 09:24:08

Według projektu przebudowy DW 801 (z 2009 roku), na skrzyżowaniu DW 801, 805 i 799 ma powstać małe rondo, które ma być przesunięte na północ od istniejącego skrzyżowania. Na tym rondzie mają być przejścia dla pieszych i chodniki. Na północ od ronda ma być zwężenie jezdni i ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę. Na południe od niego, tam, gdzie natężenie ruchu jest mniejsze, ma być droga klasy GP z jezdnią o szerokości 11 m i drogami odbarczającymi w niektórych miejscach. Ma tam być pełno wysepek i lewoskrętów. Na północ od ronda droga ma być przebudowana w istniejącym pasie drogowym.

Obecnie, na północny zachód od skrzyżowania, znajduje się jeszcze nieczynny punkt sprzedaży, zapewne związany z dachami. Południowo-wschodnia część działki, która to działka została ogrodzona, znajduje się na terenie przeznaczonym pod budowę ronda. Do czasu przebudowy drogi właściciel punktu może z tego terenu korzystać, ale gdy rozpocznie się przebudowa, to będzie musiał oddać teren pod budowę ronda. Część palcu położona najbliżej skrzyżowania nie została wybetonowana.

W przypadku realizacji projektu z 2009 r., droga 805 na około ostatnich 100 m swojego przebiegu zostanie przesunięta na północ. W miejscu, gdzie obecnie znajduje się DW 805 i DW 799, znajduje się (według planów) chodnik.

Pod koniec września 2012 r. wymieniono oznaczenia DW 799 na dwóch tablicach ustawionych przy DW 801. Numer drogi stał się wyraźniejszy i większy. Co ciekawe, na innych drogowskazach (w tym na DW 805) nie ma oznaczenia DW 799.

28.09.2012, około godziny 19, na DW 799 był bardzo duży ruch od strony Kosumiec. Jeden ze sznurów pojazdów liczył chyba 25 - 33 pojazdy (ciągniki hamowały ruch, wstrzymywało go również skrzyżowanie z DW 801). Zapewne większość z nich omijała rondo w Kołbieli... Na przykłąd jak ktoś jedzie z Góry Kalwarii do Garwolina, to może przejechać przez Dziecinów, a nie przez Kołbiel. Nie ma rond, zwłąszcza przy wyborze DW 799. Ale obwodnica Kołbieli powinna to zmienić.

Co ciekawe, można usłyszeć, że około 2032 roku ruch przez Dziecinó będzie wynosić 30 000 pojazdów na dobę, co sprawi, że rondo w Dziecinowie i droga jednojezdniowa nie będą wystarczyć do usprawnienia ruchu. Oby ta prognoza się nie sprawdziła... Trzeba byłoby wybudować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu w Dziecinowie i drugą jezdnię DW 801. Ale chyba liczba pojazdów nie może wzrastać w nieskończoność...

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.soulwarriors.pun.pl www.dragonballarena.pun.pl www.ega.pun.pl www.administracjaumcs.pun.pl www.bwc.pun.pl