Dziecinów (powiat otwocki) i okolice (i nie tylko...)

Forum o miejscowości Dziecinów i nie tylko

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

Sonda

Czy w Dziecinowie powinien powstać kompleks wiat, hal targowych?

Zdecydowanie nie

20% - 1
Nie

20% - 1
Tak

40% - 2
Zdecydowanie tak

20% - 1
Total: 5

#16 2013-02-18 16:17:38

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

MPZP dla części gminy Sobienie-Jeziory z 2005 r. Z tego samego roku jest studium.

http://www.sobieniejeziory.pl/upload/06 … T%20P..pdf

Włodarzewska skomplikowała sprawę zagospodarowania Dziecinowa. "Hale targowe" zmuszają do szybkiej reakcji w zakresie planowania przestrzennego. Trzeba przygotować dokumenty pod inwestycję. Jeszcze nie ma konkretnych szczegółów tej inwestycji, nawet nie wiadomo, co to dokładnie ma być. Wójt mówi, że hale wystawienniczo-targowe, a kompasinwetycji mówi, że centrum logistyczne. Jaki będzie dojazd do tej inwestycji? Chyba ma się ona zaczynać ponad kilometr od obecnego przebiegu DW 801. To bardzo niedobrze. Trzeba będzie zrobić dużo drogi dojazdowej od obecnego przebiegu DW 801 do inwestycji firmy Włodarzewska. Droga ta zapewne zaczynałaby się gdzieś na terenie zabudowanym Dziecinowa. Miałaby szerokość 10 m (co najmniej), chociaż mi się wydaje, że jej pas drogowy wynosiłby 20 m albo więcej. Trzeba byłoby pod nią przeznaczyć ponad 2 ha gruntów. Budowa obwodnicy wraz z inwestycją Włodarzewskiej pozwoliłaby na zaoszczędzenie części gruntów. Nie trzeba byłoby budować drogi dojazdowej od obecnego terenu zabudowanego miejscowości. Po wybudowaniu obwodnicy ta droga nie byłaby zbyt często wykorzystywana. A obwodnicę raczej zrobiłoby się od razu dwupasmową. Nie będzie się czekać na później z jej rozbudową. Na terenie, przez który ma przebiegać obwodnica, powinien zostać wybudowany wiadukt kolejowy. Osobiście chcę, aby ani obwodnica, ani ta inwestycja Włodarzewskiej nie powstały, lecz chcę, aby te tereny były zagospodarowane jako użytki rolne, których warstwy próchnicznej nikt nie zabuduje i które nie będą nieużytkami. Nieużytki to obecnie bardzo duży problem w Dziecinowie. Obwodnica i inne inwestycje mogą zniszczyć rolny charakter wschodniego Dziecinowa. Mogą tam zostać tylko szklarnie, hale, drogi, parkingi, domy i obiekty usługowe. Problem w budowie obwodnicy Dziecinowa stanowi też osiedle Zielony Dziecinów. Nie należy budować domów na jego wschodnim krańcu - tam może przebiegać obwodnica.


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#17 2013-02-18 16:36:16

ja

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Sądząc po wypowiedziach na forum to sprawa inwestycji jest już przesądzona. Dla mieszkańców najgorsza jest niewiedza a raczej niepewność jaka to konkretnie będzie inwestycja i w którym miejscu i którędy dojazd. Póki co osoby mające jakieś konkretne informacje na ten temat milczą.
Nie wiem czy Twoje zdanie będzie miało jakikolwiek wpływ na budowę ewentualnej obwodnicy lub inne rozwiązanie. Musiałoby się zebrać więcej osób. Ja osobiście cieszę się, że będzie taka inwestycja gdyż powstanie dużo miejsc pracy i mam nadzieję, że napłynie sporo kapitału bo przecież jest tyle rzeczy do zrobienia w Dziecinowie.

#18 2013-02-18 21:30:04

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Wielka inwestycja w Dziecinowie to nie tylko centrum logistyczne bądź hale wystawienniczo-targowe budowane przez firmę Włodarzewska. To także obwodnica Dziecinowa, o której ostatnio bardzo cicho.

Obecnie dużo gmina mówi o zmianie studium i przygotowaniu MPZP dla wschodniego Dziecinowa i okolic. Ale jeżeli nie będzie uwzględnionego przebiegu przyszłej obwodnicy, to owe studium i MPZP będzie (potocznie mówiąć) "bublem prawnym". Konflikty związane z zagospodarowaniem przestrzennym, przed którymi chcę ostrzec i nim zapobiegać, dotyczą głównie dróg, w tym obwodnicy Dziecinowa i DW 801 w ogóle.

Problem w tym, że wiele nowych inwestycji w Dziecinowie wyglada na nierozsądnie zaplanowane. Często nowe ogrodzenia stwarzają problem przy budowie dróg. Park maszyn ogrodzony szarym płotem w pobliżu skrzyżowania DW 801, 805 i 799 jest przeszkodą w znaczniejszej rozbudowie DW 801. Jeszcze w 2010 r. go nie było. Płot powstał dopiero w marcu 2011 r. Odsunął się o około 16 m od krawędzi jezdni, ale w kontekście budowy drogi głównej ruchu przyspieszonego o dwóch jezdniach to stanowczo za mało. Taka droga ma ograniczoną dostępność i nie można sobie na nią tak po prostu wjechać. Na dodatek ma to być droga bezpieczna, o wysokim komforcie podróży. Nie może na niej być zbyt ostrych łuków. Pas drogowy ma mieć około 50 m szerokości. W poprowadzeniu obwodnicy bardzo przeszkadzają niedawne inwestycje - osiedle Zielony Dziecinów i teren ogrodzony szarym płotem. Gmina musi stanowczo zadbać o to, żeby w tej okolicy nie były wydawane pozwolenia na budowę. Obwodnica ma być dobrze wkreślona w nowym studium zagospodarowania przestrzennego i miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na drodze 801 z Warszawy do Wilgi mamy 3 newralgiczne punkty, z którymi należałoby sobie poradzić w pierwszej kolejności:

1. Odcinek od Traktu Lubelskiego w Warszawie do ulicy Górczewskiej w Józefowie - wąski, jednojezdniowy, bez utwardzonych poboczy, bez dróg odbarczających, bardzo często przebiega przez teren zabudowany. Natężenie ruchu jest tu bardzo duże. Rano bardzo często tworzą się korki od strony Otwocka przed rondem na skrzyżowaniu z Traktem Lubelskim. Powszechna jest idea budowy drogi nr 801 na większej części tego odcinka w nowym szlaku. Ma to być droga dwujezdniowa. Co ciekawe, mający około 2 km długości odcinek od skrzyżowania z ul. kard. Wyszyńskiego w Józefowie do ul. Górczewskiej w Józefowie miał kosztować aż 65 mln zł. Byłaby to bardzo droga droga.

2. Odcinek DW 801 przez miejscowość Dziecinów. Wąskie gardło, pomiędzy odcinkami z asfaltowymi poboczami. Przebiega przez obszar zabudowany. Niektóre domy stoją naprawdę blisko drogi. Znajduje się tu strzeżony przejazd kolejowy, który spowalnia ruch. Natężenie ruch w 2010 r. przekraczało 10700 pojazdów (Folwark Daszew - północny Dziecinów). Niebezpieczne jest skrzyżowanie trzech dróg wojewódzkich: 801, 799 i 805 w Dziecinowie (południowa część wsi). W czerwcu 2010 r. ukazał się plan przebudowy odcinka przez obszar zabudowany Dziecinowa, który zakładał budowę pięciu azyli dla pieszych i chodników. Nie uwzględniał skrzyżowania z drogami biegnącymi na wschód. To właśnie we wschodniej części Dziecinowa ma się znajdować wielka inwestycja Włodarzewska SA. Inwestycja Włodarzewska SA ma być znacznie oddalona od obecnego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 801. Brak obwodnicy Dziecinowa oznacza budowę dłuższej drogi dojazdowej od obecnego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 801 do inwestycji Włodarzewska SA, która ma się rozpocząć w II kwartale 2014 r. Może się zakończyć już pod koniec 2015 r. 9przynajmniej jej pierwszy etap). Tylko jaki będzie dojazd do tej inwestycji? Słychać było pogłoski, że dojazd ma być wykonany od drogi krajowej nr 50, gdzieś w okolicy miejscowości Całowanie. W tym wypadku trzeba byłoby wybudować nowy przejazd kolejowy. Wójt gminy Sobienie-Jeziory powiedział, że dojazd do inwestycji Włodarzewska SA ma być od strony istniejącego odcinka DW 801.

3. Odcinek DW 801 od miejscowości Sobienie Kiełczewskie do Celejowa. także znajduje się pomiedzy dwoma odcinkami z asfaltowymi poboczami - obwodnicami Wilgi i Celejowa, gdzie są rozbudowane skrzyżowania. Odcinek miedzy Sobieniami i Wilgą jest utrapieniem kierowców. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 50 km na godzinę. Stoją znaki "nierówna droga". Nawierzchnia wykonana jest z płyt betonowych. Kiedy samochód jedzie, to nim mocno trzęsie! Droga jest dość wąska, nie ma nawet 6 m szerokości. Natężenie ruchu przekracza 4000 pojazdów na dobę. Tędy jeżdżą kierowcy z Warszawy do ogromnego ośrodka letniskowego w Wildze. Nawet ten odcinek jest planowany do przekształcenia w drogę dwujezdniową około 2032 roku. To bardzo zły odcinek drogi. Chyba nawet zniechęca wielu do podróżowania drogą nr 801. Podobno można stracić na nim zawieszenie samochodu.



Na temat DW 801 mogę powiedzieć coś takiego:

MZDW od dawna planuje przebudować Trasę Nadwiślańską, czyli drogę wojewódzką nr 801. Dotychczasowe plany nie uwzględniały budowy drogi dwujezdniowej, z wyjątkiem odcinka w Józefowie. Co ciekawe, w MZDW udało mi się uzyskać odpowiedź, że za 20 lat (około roku 2032) droga 801 może być dwujezdniowa, i to aż do Wilgi (planowana jest budowa nowego mostu na Wiśle). Mieszkańcy wschodniej części aglomeracji warszawskiej będą mogli używać tego mostu jako dojazdu do rejonów położonych na lewym brzegu Wisły (jak okolice Kozienic i Sandomierza), odciążając DK 79 i wykorzystują DW 801 - trasę główną ruchu przyspieszonego. W Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju pojawiła się A 17 w miejsce planowanej S 17, a autostrada może być płatna. Tak więc DW 801 mogłaby stanowić bezpłatną alternatywę dla przyszłej A 17. Może to jest jeden z powodów tak śmiałych planów jej przebudowy?

Obwodnica Dziecinowa - wydaje mi się, że ostateczny jej wymiar to: przekrój dwujezdniowy, jezdnie 2x3,5 m z pasem awaryjnym 2,5 m, 5 m odstępu między jezdniami (i miejsce na lewoskręty) - razem 2 razy 9,5 m plus 5 m - 24 m; ok. 5 m odstępu między brzegiem jezdni a drogami odbarczającymi (które nie zawsze występują, czasem są niepotrzebne), 6 m szerokości ewentualnych dróg odbarczających, też bliżej krańca dróg odbarczających pewna odległość ma być zostawiona (np. na znaki przy nich czy ewentualne chodniki). 34 m pasa bez dróg odbarczających; z nimi samymi 46 m. Rzeczywiście, wychodzi około 50 m w planach zagospodarowania, przy czym więcej przy skrzyżowaniach. Nawet ponad 50 m może być, bo drogi odbarczające mogą mieć szerszą rezerwę niż 2 m - trzeba też umieścić znaki drogowe. W rowach może będą stać ekrany dźwiękochłonne. Na skrzyżowaniach pas drogowy szerszy. Droga będzie mieć ograniczoną dostępność. Nie wiem, co z przejściami dla pieszych i skrzyżowaniami, przystankami autobusowymi. Może jakieś wiadukty nad drogami gminnymi, powiatowymi i ślimaki nad ważniejszymi? Sama obwodnica Dziecinowa będzie mieć około 3 km. Możliwe, że trzeba będzie pod nią poświęcić co najwyżej płoty lub place gospodarcze, nie budynki mieszkalne. Park maszyn na północny wschód od skrzyżowania DW 801 z 805 przeszkadza. Jest tam betonowy płot. Najdalej wysunięty dom na zachód na osiedlu Zielony Dziecinów też przeszkadza (raczej jego podwórko). Szkoda, że na północ od osiedla Zielony Dziecinów występuje gleba trzeciej klasy. To miejsce wygląda bardzo atrakcyjnie pod względem lokalizacji obwodnicy. Ktoś zapomniał o przyszłościowym myśleniu, pozwalając budować niektóre budynki na osiedlu Zielony Dziecinów i skład maszyn przy DW 801. Miejsce, w którym jest skład maszyn, wygląda na bardzo atrakcyjne pod względem budowy DW 801. Wydawanie pozwoleń na budowę w okolicy skrzyżowania DW 801 i 805, 799 było błędem. Dobrze, że na terenie parku maszyn nikt nie pobudował domu. Przy przygotowywaniu studium zagospodarowania przestrzennego i MPZP nie wolno myśleć krótkowzrocznie. Wszyscy musza o tym pamiętać!


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#19 2013-02-19 02:33:53

Z Dziecinowa

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Nazwa inwestycji Centrum logistycznie w Dziecinowie
Ogólne informacje

Na 50 ha działce w Dziecinowie k. Otwocka planowana jest budowa centrum logistycznego o pow. ok. 200 000 mkw.

Sektor, podsektor niemieszkaniowy - budynki magazynowe, centra logistyczne

Województwo mazowieckie 
Miasto Dziecinów
Kod pocztowy08-446
Adres 
Data rozpoczęcia II kwartał 2014 - data niepotwierdzona
Data zakończenia IV kwartał 2015 - data niepotwierdzona

#20 2013-02-19 02:37:14

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Ta informacja pojawiła się na początku 2013 r.

Strona to:

http://www.kompasinwestycji.pl/centrum- … nowie-9901

Chyba realnych szans na ukończenie inwestycji w tym terminie nie ma, zwłaszcza wtedy, jeżeli to ma być centrum logistyczne. Takie budowle buduje się z reguły przy drogach z węzłami. Zwłaszcza takie wielkie. Bez drogi klasy A lub S w pobliżu tak wielkie centrum logistyczne to byłaby rzadkość!

Nawet jakby za 3 lata ukończyli to centrum logistyczne, to czy byłoby jak tam dojechać? Czym? Jakąś drogą zbiorczą ze środka Dziecinowa? A może jakąś trzykilometrową drogą z Całowania?

Obok tego centrum logistycznego jest mnóstwo szklarni. Już teraz.


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#21 2013-02-19 17:02:51

ja

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Może inwestycja Włodarzewska SA przyspieszy budowę obwodnicy i nie będzie trzeba czekać do 2032. Sporządzenie projektu i znalezienie środków zajmie pewnie kilka lat. Jednak my tylko możemy snuć domysły bo urzędnicy nie udzielają żadnych informacji.

#22 2013-02-20 09:55:21

Z Dziecinowa

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Planuja ukonczyc inwestycje Wlodarzewskiej pod koniec 2015 roku. Czyli za niecale trzy lata. I jak bedzie sie tam dojezdzac, jak nie bedzie obwodnicy? Na dodatek w okolicy planowanej inwestycji Wlodarzewska SA powstaje bardzo duzo szklarni (juz zima wbito mnostwo palikow) - bedzie jeszcze gorzej - dotyczy to drogi prowadzacej od DW 801 do osrodka jezdzieckiego KJ Dziecinow. Jest tam "zwirowa" droga, ruch na niej jednemu z mieszkancow przeszkadzal bardziej niz na DW 801. Dojazd do szklarni to tez problem. Tego roku w okolicy osrodka jezdzieckiego KJ Dziecinow moze przybyc 2 razy tyle powierzchni szklarniowej, co jest obecnie. Ruch zwiazany ze szklarniami moze zwiekszyc sie trzykrotnie. I jest jeszcze rozwijajacy sie osrodek jezdziecki. Droga jest chyba niepubliczna, nawet nie gminna. Za osrodkiej jezdzieckim poszerzono droge "zwirowa" w zwiazku z budowa szklarni. A na dodatek Wlodarzewska. Dziecinow nic nie wie. Nie reaguja na to. Rozwiazania planistyczne trzeba wprowadzic natychmiast. Wedlug mnie te szklarnie i inwestycja Wlodarzewskiej to byl zly pomysl. Powinny byc tam po prostu pola i laki, ktore zawsze powinny byc uprawiane. Zadnych nieuzytkow.

#23 2013-02-22 08:01:38

ja

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Odpowiedź Pana Wójta na pytania dotyczące inwestycji w Dziecinowie

Dzień dobry Panie Wójcie.
Zwracam się do Pana z prośbą o udzielenie kilku informacji odnośnie planowanej inwestycji w Dziecinowie przez spółkę Włodarzewska. Najbardziej interesuje mnie:
- rodzaj inwestycji, tzn. czy będzie to centrum logistyczne czy hale targowe?,
- konkretnie w którym rejonie Dziecinowa będzie ta inwestycja (może poda Pan nr działek, które są własnością spółki Włodarzewska),
- czy dojazd do planowanej inwestycji będzie od strony DW801 czy DK50?
- domyślam się, że inwestycja rozpocznie się po przekształceniu gruntów na budowlane. W związku z czym czy może Pan bliżej określić termin ukończenia przekształcania?
W imieniu mieszkańców dziękuję za udzielenie informacji.
Pozdrawiam

odpowiedź:
W Dziecinowie wnioskodawca zamierza zrealizować wielofunkcyjny zespół handlowo-usługowo-rekreacyjny. W dniu 28 marca 2012 r. złożył w Urzędzie Gminy wniosek o sporządzenie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, w części dotyczącej miejscowości Dziecinów, obejmującego obszar pomiędzy linią PKP, granicą obrębu Warszówka, drogą powszechnego korzystanie nr ew. 243 (trzecia od torów) i drogą wojewódzką nr 801.
Dnia 28 czerwca 2012 r. Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach podjęła uchwałę nr XV/85/12 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, przyjętego Uchwałą Nr IV/15/02 Rady Gminy Sobienie Jeziory z dnia 30 grudnia 2002 r. zmienionego Uchwałą Nr XXII/94/05 Rady Gminy w Sobieniach Jeziorach z dnia 30 marca 2005 r. w części obejmującej fragmenty wsi Sobienie Biskupie, Sobienie Szlacheckie, Sobienie Kiełczewskie Drugie.
Granicami obszaru objętego zmianą Studium są: od północy – linia PKP,
od wschodu – granica obrębu Warszówka i Warszawice, od południa - Kanał Warszawicki do mostu, dalej po drodze gminnej i granicy obrębu Warszawice,
od zachodu – droga wojewódzka nr 801.
Została wybrana pracownia urbanistyczna, która zajmuje się opracowaniem dokumentów potrzebnych do zmiany Studium. Pierwszym z nich jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko do projektu powyższej zmiany Studium.
Procedura opracowania i uchwalenia Studium trwa około 12 miesięcy. Następnie Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach musi podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego teren wskazany w Studium. Procedura opracowania i uchwalenia planu miejscowego trwa od 12 do 24 miesięcy.
Na obecnym etapie postępowania nie ma jeszcze szczegółowych ustaleń odnośnie przeznaczenia terenów oraz usytuowania infrastruktury technicznej, w tym również układu komunikacyjnego.

#24 2013-02-22 09:59:12

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

W Dziecinowie wnioskodawca zamierza zrealizować wielofunkcyjny zespół handlowo-usługowo-rekreacyjny. W dniu 28 marca 2012 r. złożył w Urzędzie Gminy wniosek o sporządzenie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, w części dotyczącej miejscowości Dziecinów, obejmującego obszar pomiędzy linią PKP, granicą obrębu Warszówka, drogą powszechnego korzystanie nr ew. 243 (trzecia od torów) i drogą wojewódzką nr 801.
Dnia 28 czerwca 2012 r. Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach podjęła uchwałę nr XV/85/12 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, przyjętego Uchwałą Nr IV/15/02 Rady Gminy Sobienie Jeziory z dnia 30 grudnia 2002 r. zmienionego Uchwałą Nr XXII/94/05 Rady Gminy w Sobieniach Jeziorach z dnia 30 marca 2005 r. w części obejmującej fragmenty wsi Sobienie Biskupie, Sobienie Szlacheckie, Sobienie Kiełczewskie Drugie.
Granicami obszaru objętego zmianą Studium są: od północy – linia PKP,
od wschodu – granica obrębu Warszówka i Warszawice, od południa - Kanał Warszawicki do mostu, dalej po drodze gminnej i granicy obrębu Warszawice,
od zachodu – droga wojewódzka nr 801.
Została wybrana pracownia urbanistyczna, która zajmuje się opracowaniem dokumentów potrzebnych do zmiany Studium. Pierwszym z nich jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko do projektu powyższej zmiany Studium.
Procedura opracowania i uchwalenia Studium trwa około 12 miesięcy. Następnie Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach musi podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego teren wskazany w Studium. Procedura opracowania i uchwalenia planu miejscowego trwa od 12 do 24 miesięcy.
Na obecnym etapie postępowania nie ma jeszcze szczegółowych ustaleń odnośnie przeznaczenia terenów oraz usytuowania infrastruktury technicznej, w tym również układu komunikacyjnego.


Wójt nie wie zbyt wiele na temat inwestycji.

1. Wójt mówi raczej o halach targowych, ale żeby nie było to coś, co jest otwarte tylko przez kilkanaście dni w roku. CL są budowane z reguły przy drogach ekspresowych i autostradach, krajowych, a w gminie SJ nie ma ani jednej takiej drogi. Do Maximusa (CH obok Nadarzyna) zrobiono nawet 400 m drogi dwujezdniowej dojazdowej do centrum handlowego.

http://wikimapia.org/#lat=52.1084702&lo … 7&l=28&m=s (Okolice Maximusa)

Oto strona "kompasinwestycji" - Centrum logistyczne w Dziecinowie

http://www.kompasinwestycji.pl/centrum- … nowie-9901

Treść na dzień 22.02.2013:

Nazwa inwestycji Centrum logistycznie w Dziecinowie
Ogólne informacje

Na 50 ha działce w Dziecinowie k. Otwocka planowana jest budowa centrum logistycznego o pow. ok. 200 000 mkw.

Sektor, podsektor niemieszkaniowy - budynki magazynowe, centra logistyczne

Województwo mazowieckie 
Miasto Dziecinów
Kod pocztowy 08-446
Adres 
Data rozpoczęcia II kwartał 2014 - data niepotwierdzona
Data zakończenia IV kwartał 2015 - data niepotwierdzona


Co to jest "wielofunkcyjny zespół handlowo-usługowo-rekreacyjny" (WZHUR)? To "coś" w Dziecinowie ma mieć 50 ha powierzchni! To kolos!

Oto strona pewnego WZHUR:

http://www.chpasternik.com.pl/plopis.php

Projektowany obiekt ma być obiektem wielofunkcyjnym. Zespół pawilonów stanowić będzie lokalne centrum handlowo usługowo rekreacyjne, którego program obsługiwać będzie mieszkańców istniejących i powstających osiedli mieszkaniowych na Pasterniku, lecz także klientów zewnętrznych z racji swojego położenia w pobliżu tranzytowego ciągu komunikacyjnego ulicy Pasternik.

Poszczególne pawilony pełnić będą różne funkcje. W ramach centrum przewidziano sklep wielobranżowy typu "supersam", oddział banku, aptekę, oddział pocztowy, zespół gastronomiczny w postaci restauracji - kawiarni a także zespół sportowo - rekreacyjny składający się z basenu, salonu bowlingowego, hali tenisowej, centrum odnowy biologicznej z salą gimnastyczną, sauną, fitness, solarium i gabinetami masażu.


Powierzchnia CH Pasternik:

Centum handlowo-usługowo-rekreacyjne "Pasternik"
Lokalizacja: ul. Pasternik , Kraków
Ilość pawilonów: 5

Obiekt zlokalizowany będzie na północno zachodnim obrzeżu miasta Krakowa, w Bronowicach, przy ulicy Pasternik. Teren na którym stanie przylega od strony południowo - zachodniej do drogi krajowej Kraków - Chrzanów - Katowice stanowiącej również połączenie centrum Krakowa z autostradą A - 4.

Architekt: "APARK" - architekt Robert Kuzianik
Inwestor: Krakowskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Krakbud Sp. z o.o.
Powierzchnia: 9 370,00 m2:
Pawilon A : 2 047,4 m2
Pawilon B : 1 337,5 m2
   
Pawilon C : 2 278,2 m2
Pawilon D : 1 776,6 m2
Pawilon E : 1 930,5 m2


Tam ma być zaledwie 0,937 ha pawilonów, a w Dziecinowie około 20 ha centrum logistycznego! To "coś" w Dziecinowie może generować ruch rzędu tysięcy pojazdów na dobę!

2. Proponuję dojazd drogą o szerokości pasa drogowego co najmniej 20 m (prawdopodobnie zbiorcze i powiatowe), ale nie dwujezdniowymi od DK 50 (od DK 50 do torów byłoby 2,3 km, droga dla dojeżdżających od wschodu i od południa (z Garwolina przez Kołbiel zamiast przez Osieck). Proponuję rezygnację z budowy obwodnicy Dziecinowa ze względu na dużą terenochłonność, stratę dużych ilości dość dobrych gleb i stosunkowo małe natężenie ruchu i możliwość wyboru alternatywnych dróg do DW 801. Można sobie wyobrazić nawet brak dojazdu do inwestycji Włodarzewskiej od strony DW 801 (wójt mówi, ze dojazd ma być od DW 801), ponieważ nawet dla jadących od strony Warszawy droga nie będzie zbyt wiele krótsza od drogi od DK 50.

Orentacyjny przebieg drogi dojazdowej do inwestycji w Dziecinowie i "pasa szklarniowego" w Piorowicach i Dziecinowie - droga od DK 50 i skrzyżowania DK 50 z drogą w kierunku Sobiekurska - tylko 2,3 km:

http://wikimapia.org/#lat=52.0047187&lo … 27;49782;0

Od skrzyżowania DK 50 z DW 801 do skrzyżowania DK 50 z drogą w kierunku Sobiekurska jest zaledwie około 850 m:

http://wikimapia.org/#lat=51.9995404&lo … 6989;43846

Jadąc DW 801 od DK 50 do torów kolejowych w Dziecinowie, a następnie jadąc przy torach, przejechalibyśmy około 2,5 km:

http://wikimapia.org/#lat=51.9995404&lo … 7;152779;0

Jedna z wersji obwodnicy Dziecinowa ze zjazdem na wschód - do miejsca, w którym miał być przejzd przez tory drogi odchodzącej od DK 50 jest 2,1 km od ronda w Piotrowicach:

http://wikimapia.org/#lat=51.9995404&lo … 4;150203;0

Obwodnica (wykorzystanie DW 801) w tym wypadku dałaby zaoszczędzenie zaledwie około 0,2 km przebytej trasy. Od ronda DW 801 i DK 50 do planowanej przeze mnie drogi dojazdowej do inwestycji w Dziecinowie jest około 850 m. Wybierając DW 801, zaoszczędzamy zaledwie około 1 km, jadąc DW 801 od strony ronda w Piotrowicach w kierunku zaplanowanego przeze mnie przejazdu kolejowego w Dziecinowie na drodze do zaplanowanej inwestycji Włodarzewskiej. Tak więc z dojazdu od strony Dziecinowa można zrezygnować. Od strony południa (Lublin) pojadą kierowcy przez Kołbiel, a nie przez Osieck czy Maciejowice (jak najszybciej wybudować węzeł w Kołbieli należy!) i nie trzeba dla nich ułatwiać dojazdu, budując zjazd z obwodnicy Dziecinowa, która byłaby terenochłonna i spowodowałaby utratę dużej ilości dość dobrych gleb. Z obwodnicy Dziecinowa, jak i z całej rozbudowy DW 801, mozna całkowicie zrezygnować. Natężenie ruchu na DW 801 wcale nie jest takie duże. Pomimo to MZDW planuje wybudować dwujezdniową DW 801 od Warszawy do trasy dojazdowej do planowanego mostu na Wiśle w okolicach Wilgi. Według mnie zapotrzebowanie na ten most jest bardzo małe. Można też tłumaczyć, ze przebudowana DW 801 byłaby dobrą alternatywą dla (być może płatnej) planowanej autostrady z Warszawy do Lublina, która została ujęta w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2030. Nie planowałbym dojazdu do inwestycji Włodarzewskiej od strony Sobień. Zapewne przebiegałby on w ten sposób (po jak najgorszych glebach - jest obszar gleb kompleksu 6 na północy Dziecinowa przy DW 801, bliżej torów jest dobry kompleks 4):

http://wikimapia.org/#lat=51.9884552&lo … 8827;14800

Tak mogłaby wyglądać droga dojazdowa do inwestycji Włodarzewskiej, szklarni i ośrodka jeździeckiego, gdy nie ma obwodnicy Dziecinowa (kosztownej i terenochłonnej). Wydaje mi się, że kierowcy będą przyjeżdżać głównie od satrony Warszawy, Moskwy i Berlina, ewentualnie Lublina, nie od strony Maciejowic, więc nie opłaca się dla nich robić obwodnicy i specjalnego dojazdu. Nieliczni kierowcy od stony Sobień będą mogli także skręcić w którąś z dróg obecnie istniejących prowadzących do szklarni w Dziecinowie. Nowa droga miałaby pas drogowy o szerokości około 20 m.

Budowa drogi od strony DK 50 wiązałaby się z wykorzystaniem dużej części terenu gminy Karczew. Co ciekawe, projekt zmiany studium nie obejmuje terenów położonych na północ od linii kolejowej w Dziecinowie.

3. W urzędzie gminy w Sobieniach-Jeziorach uzyskałem informację, ze opracowaniem projektu studium zajmuje sie Biuro Planowania Miasta Stołecznego Warszawy. Nie ma firmy lub urzędu, który się tak nazywa. Jest to określenie, ale nie nazwa, pewnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ostatnio edytowany przez dziecinow (2013-02-22 10:21:06)


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#25 2013-02-22 11:43:09

ja

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Z propozycji dojazdu, które przedstawiłeś chyba najmniej inwazyjna i uciążliwa byłaby ta wzdłuż torów. Przy innych nie do końca uwzględniłeś zabudowania np. istniejące już szklarnie.
Z wypowiedzi Pana Wójta wynika, że do rozpoczęcia inwestycji mamy 2 lata więc jest trochę czasu na podjęcie odpowiednich decyzji.

#26 2013-02-23 00:54:24

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Według mnie najlepsza byłaby propozycja dojazdu od strony DK 50, gdyż nie będzie ona powodować zwiększenia natężenia ruchu na DW 801 w związku z inwestycją w Dziecinowie. Cały dojazd będzie wówczas od Sobiekurska, także dla kierowców jadących od strony Warszawy. Wójt powiedział, że był tu plan wybudowania jakiegoś centrum związanego z położeniem w środku Europy, mającego pomóc nawiązywać kontakty ze wschodem (coś mniej więcej o tej treści), więc pomyślałem, żeby droga dojazdowa była od wschodu. Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o tej inwestycji, to usłyszałem, że ma być budowana droga od "50", nie od 801. Droga od "50" spowodowałaby także, że do obsługi inwestycji nie będzie potrzebna obwodnica Dziecinowa. Cały ruch od wschodu, a także północy i zachodu w kierunku tej inwestycji przyniósłby się na nowopowstałą drogę. Można nią tak poprowadzić, żeby nie niszczyła terenów zabudowanych czy ogrodzonych któregokolwiek z gospodarstw szklarniowych. Dla właścicieli cieplarń taka droga również byłaby korzystna, gdyż nie musieliby dojeżdżać do szklarni wąskimi, często żwirowymi drogami, lecz mieliby drogę asfaltową i dość szeroką (ale raczej nie dwujezdniową). Ruch do cieplarń nie odbywałby się już przez obecny teren zabudowany Dziecinowa. Do cieplarń dojeżdżają ciężarówki (TIRy), wywrotki z węglem, cysterny... Droga odchodząca od DK 50 zmniejszyłaby sens budowy obwodnicy Dziecinowa, ponieważ przejęłaby ruch do inwestycji, która miałaby być zlokalizowana bliżej planowanej obwodnicy Dziecinowa niż istniejącej drogi nr 801. Na tym też mi zależy - żeby nie powstała obwodnica Dziecinowa. Trzeba byłoby pod nią poświęcić głównie dosyć dobre gleby (IV i III klasa bonitacyjna, z reguły kompleks 3). Droga od DK 50 mogłaby zostać poprowadzona po terenach z gorszymi glebami. Ruch od strony Sobień do inwestycji będzie niewielki, wystarczyłoby utwardzić drogi gminne jak ta przez osiedle zielony Dziecinów - droga od "50" powinna przejąć zdecydowaną większość ruchu do nowej inwestycji.

Inwestycja może rozpocząć się znacznie wcześniej niż za dwa lata. Niewykluczone, ze na wiosnę 2014 r. zostanie uchwalony MPZP i rozpocznie się budowa. Tak podaje kompasinwestycji - inwestycja może zacząć się w II kwartale 2013 r. Tak więc zainteresować się ustaleniami należy już teraz, bo "zaraz" może być już za późno.

Można też usłyszeć niekiedy o jeszcze jednej inwestycji w Dziecinowie - budowie bocznicy kolejowej. Podobno słychać było o tym już od 2008 r. Być może ta bocznica ma związek z inwestycją Włodarzewskiej. Linia kolejowa nr 12, która przebiega przez Dziecinów, ma być przebudowywana, w niektórych miejscach mają stanąć ekrany dźwiękochłonne (być może nawet przy przystanku kolejowym Warszówka, który leży na terenie obrębu geodezyjnego Dziecinów). Należałoby skoordynować przebudowę linii kolejowej z inwestycjami w Dziecinowie. Osobiście wolałbym, żeby tam było żyto i ziemniaki, a nie inwestycje, do których codziennie mają przyjeżdżać tysiące pojazdów.

Nie ma jeszcze żadnych planów budowy obwodnicy w Dziecinowie. Ta inwestycja byłaby znakomitym momentem na jej wykonanie. Dojazd od obwodnicy byłby krótszy sam w sobie, a obwodnica służyłaby także do obsługi ruchu sięgającego poza Dziecinów. Nie uważam jednak, żeby natężenie ruchu na drodze 801 w Dziecinowie było na tyle duże, aby budować obwodnicę. W Kołbieli przydałaby się ona bardziej.

Co ciekawe, zmianą studium zagospodarowania przestrzennego w Dziecinowie został objęty tylko fragment Dziecinowa na południe od torów kolejowych. Na północ od torów kolejowych znajdują się między innymi (na terenie obrębu Dziecinów): duże gospodarstwo szklarniowe i las o powierzchni kilku hektarów.

W Dziecinowie występują dobre gleby 4 kompleksu (III klasa bonitacyjna) w okolicy przejazdu kolejowego. Nie przeznaczajmy ich pod zabudowę. Niech pozostaną polami. Nieco gorsze są gleby kompleksów 5 (kl. IV) i 3 - z reguły IV klasa bonitacyjna, czasem III. Gleb kompleksu 3 jest bardzo dużo na szlaku planowanej obwdonicy, ale na wschód od nich rozciąga się pas słabych gleb kompleksu 6. To właśnie te gleby są najbardziej predysponowane pod inwestycję.


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#27 2013-02-24 08:57:23

ja

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Tworząc dojazd do inwestycji od DK50 trzeba wziąć pod uwagę większe koszta (ok. 2,5km od DK50 do torów). Dodatkowo trzeba omijać istniejące już szklarnie. Podaj przykładową trasę przebiegu tego dojazdu z uwzględnieniem istniejących zabudowań jak również weź po uwagę wykup części działek w taki sposób aby trasa nie przebiegała przez ich srodek tylko w miarę możliwości jak najbliżej "brzegu" (aby nie prowokować konfliktów z ich właścicielami).
Dojazd do inwestycji wzdłuż torów jest mało inwazyjny a od torów do ronda jest jedynie 1,6km i nie byłoby potrzeby budowania obwodnicy. Dodatkowo jeśli planowana jest w przyszłości budowa punktu przeładunkowego i przebudowa linii kolejowej to dojazd do inwestycji wzdłuż torów obsługiwał by w przyszłości również ten punkt i nie byłoby potrzeby budowania nowej drogi.
Piszecie o dobrych glebach pod uprawy tylko lwia część tych gruntów nie była użytkowana albo były to łąki.

#28 2013-02-25 09:00:30

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Budowa dojazdu od strony DK 50 jest tak naprawdę bardzo prosta, o wiele bardziej może niż tego od DW 801, w ciągu której planowana jest obwodnica. Jestem przeciw budowie dojazdu od DW 801 w pobliżu torów, bo są tam dobre gleby (kompleks 4).

W studium zagospodarowania i MPZP warto by uwzględnić obwodnicę Warszawic w ciągu DW 805, na północ i wschód od wsi, długości niespełna 3 km.

Tak miałyby wyglądać drogi dojazdowe do inwestycji według mnie:

http://wikimapia.org/#lat=52.0000705&lo … 660;253164

Droga od 801 jest na słabym kompleksie 6 w okolicy 801, nie 4 lub 3. Po jej prawej stronie jest około 80 m działki wolnej na zabudowę (na przykład szkołę, kościół, urząd gminy, bloki), żeby po wybudowaniu obwodnicy ta droga miała swój ruch, a nie była pusta. Jeżeli miałaby być pusta, to nie opłacałoby się jej budować. Od Warszawy, Berlina i Moskwy jest droga od DK 50 o szerokości około 25 m wymanewrowana między szklarniami o długości około 2,5 km. Nie będzie ruchu przez Dziecinów, tylko w polach już przed obwodnicą Dziecinowa.

Studium i MPZP powinny wkreślić szeroką obwodnicę Dziecinowa (około 70 m). Możliwe, że wszystkie skrzyżowania byłyby węzłami (wariant najdroższy) dropga ma być dwujezdniowa. Na północ od stacji benzynowej w okoilcy Sobień Biskupich i Radwankowa Szlacheckiego byłby wylot obwodnicy. Tam jest dużo gleb kompleksu 6.

Przebieg nowego szlaku DW 801 (obwodnicy dwujezdniowej "aglomeracji dziecinowskiej" wzdłuż DW 801). Trasa omija Piotrowice, Dziecinów i Kępę Radwankowską:

http://wikimapia.org/#lat=51.9883115&lo … 2;164795;0

To chyba najlepszy wariant, z łagodnymi łukami, dość dużo przecinek wykorzystanych. Od DK 50 do skrzyżowania w kierunku Sobień Jezior obok stacji benzynowej. Po starym szlaku jest wręcz tyle samo! Około 6,6 km!

Druga część "obwodnicy aglomeracji dziecinowskiej" to odwodnica Warszawic:

http://wikimapia.org/#lat=52.0013123&lo … 9;327015;0

Po słabych glebach i niezabudowanych terenach. Z Góry Kalwarii do Pilawy nie jeździłoby się przez Ostrówek, Kosumce, Dziecinów i Warszawice, pokonując chyba 11 ostrych zakrętów. Zamiast tego mielibyśmy same obwodnice. Długość drogi z obwodnicami - około 9 km, sam nowy przebieg DW 805 miałby około 2,8 km. Bez obwodnic - zaledwie o kilometr krócej, ale droga jest kręta, węższa i prowadzi przez kilka wsi.


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#29 2013-02-27 11:07:43

Z Dziecinowa

Gość

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Inwestycja w Dziecinowie wreszcie na stronie internetowej Dziecinowa!

Tam została określona jako "wielofunkcyjny zespół handlowo-usługowo-rekreacyjny". Mi wydaje się, że to będzie coś, co należałoby nazwać inaczej, chociaż funkcje handlowe, usługowe i rekreacyjne pewnie też się pojawią ze względu na wielkość inwestycji.

#30 2013-02-27 11:19:16

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243

Re: Inwestycja WŁODARZEWSKA SA we wschodnim Dziecinowie

Wydaje mi się, że tą inwestycją może być gigantyczny terminal intermodalny. Po prostu punkt przeładunkowy między linią kolejową a drogą kołową z bocznicami. Byłoby to dość sensowne, gdyby nie dojazd do tego miejsca, który jest naprawdę kłopotliwy. Przez Dziecinów przebiega linia kolejowa CE 20 (LK 12) Skierniewice-Łuków, kolejowy odpowiednik DK 50. Ta linia też ma być modernizowana. "Tiry na tory" do dobry pomysł - mniej spalin, ruchu TIORów na drogach (bezpieczniej). Jeżeli mieliby budować terminal intermodalny, to niech od razu zabudują 50 ha działki, a nie tylko 20 ha. Było nawet ogłoszenie w urzędzie gminy. Obecnie nawet najbliższa droga dwujezdniowa przebiega dopiero w Warszawie czy Piasecznie. Do najbliższego węzła drogowego też bardzo daleko (na drodze powiatowej i DK 50 pod Chynowem). Jeszcze bardziej kłopotliwą kwestią jest droga do inwestycji i "obwodnica Dziecinowa".

imie: Anna     data: 2013-02-07 08:02:05
pytanie:
Dzień dobry Panie Wójcie.
Zwracam się do Pana z prośbą o udzielenie kilku informacji odnośnie planowanej inwestycji w Dziecinowie przez spółkę Włodarzewska. Najbardziej interesuje mnie:

- rodzaj inwestycji, tzn. czy będzie to centrum logistyczne czy hale targowe?,
- konkretnie w którym rejonie Dziecinowa będzie ta inwestycja (może poda Pan nr działek, które są własnością spółki Włodarzewska),
- czy dojazd do planowanej inwestycji będzie od strony DW801 czy DK50?
- domyślam się, że inwestycja rozpocznie się po przekształceniu gruntów na budowlane. W związku z czym czy może Pan bliżej określić termin ukończenia przekształcania?
W imieniu mieszkańców dziękuję za udzielenie informacji.
Pozdrawiam

odpowiedź:
W Dziecinowie wnioskodawca zamierza zrealizować wielofunkcyjny zespół handlowo-usługowo-rekreacyjny. W dniu 28 marca 2012 r. złożył w Urzędzie Gminy wniosek o sporządzenie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, w części dotyczącej miejscowości Dziecinów, obejmującego obszar pomiędzy linią PKP, granicą obrębu Warszówka, drogą powszechnego korzystanie nr ew. 243 (trzecia od torów) i drogą wojewódzką nr 801.
Dnia 28 czerwca 2012 r. Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach podjęła uchwałę nr XV/85/12 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Sobienie Jeziory, przyjętego Uchwałą Nr IV/15/02 Rady Gminy Sobienie Jeziory z dnia 30 grudnia 2002 r. zmienionego Uchwałą Nr XXII/94/05 Rady Gminy w Sobieniach Jeziorach z dnia 30 marca 2005 r. w części obejmującej fragmenty wsi Sobienie Biskupie, Sobienie Szlacheckie, Sobienie Kiełczewskie Drugie.
Granicami obszaru objętego zmianą Studium są: od północy – linia PKP,
od wschodu – granica obrębu Warszówka i Warszawice, od południa - Kanał Warszawicki do mostu, dalej po drodze gminnej i granicy obrębu Warszawice,
od zachodu – droga wojewódzka nr 801.
Została wybrana pracownia urbanistyczna, która zajmuje się opracowaniem dokumentów potrzebnych do zmiany Studium. Pierwszym z nich jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko do projektu powyższej zmiany Studium.
Procedura opracowania i uchwalenia Studium trwa około 12 miesięcy. Następnie Rada Gminy w Sobieniach Jeziorach musi podjąć uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego teren wskazany w Studium. Procedura opracowania i uchwalenia planu miejscowego trwa od 12 do 24 miesięcy.
Na obecnym etapie postępowania nie ma jeszcze szczegółowych ustaleń odnośnie przeznaczenia terenów oraz usytuowania infrastruktury technicznej, w tym również układu komunikacyjnego.

http://www.sobieniejeziory.pl


http://dziecinow.pl/85-gmina/162-inwest … ziecinowie

Przykład wielkiego terminala intermodalnego przy DK 91 obok Tczewa:

http://www.pccintermodal.pl/bazy/pccintermodal.nsf/images/Intermodal_Container_Yard/$file/pcc_PLAN.jpg

Kilkupiętrowe budynki i chyba dwujezdniowe drogi wewnątrz terminala.


    teren inwestycyjny o powierzchni całkowitej b] 63 ha w tym terminal intermodalny, oraz centrum logistyczne[/b]
    powierzchnia operacyjna terminala intermodalnego: ponad 20 ha
    powierzchnie magazynowe i produkcyjne
    zdolności przeładunkowe terminala: ponad 1 mln TEU rocznie
    powierzchnia składowa terminala: ponad 20.000 TEU
    8 x 600 m tory bocznicowe obsługiwane przez suwnice kolejowe oraz reachstackery
    warsztaty do napraw i renowacji kontenerów
    przyłącza prądu dla kontenerów chłodniczych oraz izoterm
    usługi agencyjne, celne, fito-sanitarne, spedycyjne



Intermodal Container Yard w Zajączkowie.

Podobno Włodarzewska wykupiła 75 ha, na Pomorzu jest więcej niż 50 ha...

http://www.tcz.pl/index.php?p=1,47,0,wi … -studentow

Ostatnio edytowany przez dziecinow (2013-02-27 16:04:00)


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.deathway.pun.pl www.zakonswiatla.pun.pl www.narwancy-team.pun.pl www.td-zseis.pun.pl www.transformersforum.pun.pl