dziecinow - 2013-04-05 14:20:03

Bagno Całowanie

Stawy rybne mozna ograniczyc... Teren zaniedbany (takie naprawde latwe do usuniecia problemy jak wydobycie torfu czy budowanie stawow dawno powinni rozwiazac).  Powinien tam byc zakaz tworzenia nowych lotnisk, stawow i wydobywania torfu oraz zabudowy, zeby nie zaprzepascic tego wyjatkowo cennego krajobrazowo, przyrodniczo, rekreacyjnie i turystycznie obszaru. Obszar Natura 2000 Bagno Calowanie jest przeciety na pol tranzytowa droga nr 50, ktora jest waska, kreta, zapchana tirami. Byly projekty budowy dwujezdniowej trasy szybkiego ruchu na nowo tnacej obszar Bagna Calowanie i MPK na poludniowy wschod od Lukowca lub miedzy droga Warszawice - Pogorzel a lotniskiem na poludniu. Takie plany sa nieakceptowalne ekologicznie, nie tylko z mysla o gatunkach. Co najwyzej mozliwa jest przebudowa obecnej jezdni i dobudowa drugiej w szlaku obecnej DK 50 (w obszarze MPK i Bagna Calowanie) bez kolejnego rozcinania obszarow chronionych nowa trasa.

Rzeczywiscie, to wyjatkowo atrakcyjny obszar krajobrazowo - rowerowy. Wielka rowna, otwarta i plaska przestrzen, zwlaszcza przy drodze Warszawice - Osieck jest interesujacym elementem przejazdzki rowerowej... Jest tam droga 805, kilka tysiecy samochodow dziennie. Na zachodzie drogi wyremontowali nawierzchnie. Taki obszar tak blisko Warszawy. To chyba na pewno najcenniejsze bagno na Mazowszu. Jest tez droga gruntowa z Calowania przez Pekatke do Podbieli, w gorszym satnie, nieasfaltowa, jedzie sie obok stawow rybnych i punktu obserwacyjnego (wiezy). Tylko niech nikt tam nie zasmieca terenu! Miedzy bagnem Calowanie a Wisla jest jeszcze jeden obszar Natura 2000 (siedliskowy) - Laki Ostrowieckie, mniej znany, podobnie jak BC atrakcyjny - plaski, rowny, duza otwarta przestrzen.

Teren jezeli chodzi o dbalosc o walory KPRT (krajobrazowe, przyrodnicze, rekreacyjne, turystyczne) nie jest odpowiednio zarzadzany. Denerwujace sa: rozjechane wydmy, smieci, wydobywanie torfu. Lotnisko i inwestycje dalej na polnoc nie pojda. Wydobycie gazu - czy to naprawde ma wplyw na Bagno Calowanie? Autostrada rozcinajaca na nowo zakazana, co najwyzej nowa (druga) jezdnia przy budowie S50 z nalezytym zachowaniem wymogow ochrony srodowiska. Trasa traznytowa przeciazona i waska. Przydalaby sie druga jezdnia i bezkolizyjnosc. Mozliwe, ze za Bagnem Calowanie S50 odbije na poludniowy zachod w kierunku szklarni w Piotrowicach, Dziecinowa i Kepy Radwankowskiej, by polaczyc sie z S50 w Gorze Kawarii za nowym mostem dwujezdniowym. To obszar chronionego krajobrazu sensownie wyznaczony. Tereny podmokle to rezerwuar wody.

http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-nu … ticle,2670

Jedno z głównych zagrożeń dla torfowiska stanowi autostrada A2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważała kilka wariantów jej przebiegu na tym obszarze. Najbardziej szkodliwy dla Całowania był tzw. „podwariant samorządowy”, teoretycznie tańszy od pozostałych, ponieważ nie przebiegał przez tereny silnie zurbanizowane, a samorządy Skierniewic i Góry Kalwarii nastawione były do takiej lokalizacji autostrady bardzo pozytywnie. Tak poprowadzona autostrada zagrażałaby bardzo cennym ekosystemom torfowiska Całowanie z przylegającymi do niego olsami. Zmiana warunków hydrologicznych oraz fragmentacja torfowiska Całowanie byłaby fatalna w skutkach dla jego bioróżnorodności.

Zakusy na tereny Całowania mają też firmy pragnące inwestować w infrastrukturę letniskowo-wypoczynkową, a nawet w budownictwo mieszkaniowe! Atrakcyjne są niskie ceny gruntów, a nie bez znaczenia jest też zapewne fakt, że zdjętą dla posadowienia fundamentów glebę torfową można sprzedać z dużym zyskiem. Napływowi inwestorów sprzyja sąsiedztwo Warszawy, a lokalni mieszkańcy widzą w tych planach możliwość rozwoju swojej okolicy. Park krajobrazowy, który reprezentuje tu interesy ochrony przyrody, postrzegany jest przez wielu jako intruz, utrudniający realizację inwestycji korzystnych ekonomicznie.

www.lubelscypartyzanciasg.pun.pl www.pokemon-master-white.pun.pl www.vampires-resurrection.pun.pl www.narutoplay.pun.pl www.pluszowemisie.pun.pl