ZDzecinowalogin - 2021-06-24 13:59:45

1. Przystanek kolejowy Warszówka znajduje w północno-wschodniej części obrębu geodezyjnego Dziecinów. Mimo tego pewna osoba z urzędu gminy Sobienie-Jeziory "nie chciała słyszeć" o zmianie nazwy tego przystanku z Warszówka na Dziecinów! Nawet tym bardziej o przeniesieniu przystanku kolejowego w bezpośrednie pobliże DW 801.

Lokalizacja przystanku "w Dziecinowie pod Warszówką" ma pewne plusy, ale nazwa Dziecinów dla przystanku kolejowego na LK 12 należy się sołectwu i miejscowości Dziecinów "jak psu buda", mimo tego, że przystanek znajduje się prawie 2 km na zachód od DW 801, w pobliżu której zlokalizowana jest większość zabudowań sołectwa Dziecinów. W przyszłości we wschodniej części obrębu Dziecinów mogą powstać setki nowych domów mieszkalnych (w dużej mierze dzięki pozostawieniu lokalizacji przystanku kolejowego w gminie Sobienie-Jeziory w obecnym miejscu). Sołectwo Dziecinów musi dopilnować, aby te domy miały adres dziecinowski, a nie np. warszówiecki czy warszawicki! Tu chodzi o prestiż, sławę, rozpoznawalność miejscowości Dziecinów! Obecnie sołectwo Warszówka jakby "okupuje" północno-wschodnią część Dziecinowa, w której znajduje się przystanek kolejowy. Tak naprawdę to zabudowania o adresach Warszówka 80 i Warszówka 81, znajdujące się na terenie Dziecinowa, powinny przynależeć do miejscowości Dziecinów w przyszłości, kiedy (miejmy nadzieję) nazwa przystanku zostanie zmieniona i w pobliżu tego przystanku będzie dużo nowej dziecinowskiej zabudowy mieszkaniowej oraz usługowej.

2. Według obecnych przepisów "w zasadzie" nie ma potrzeby budowy wiaduktu w Dziecinowie w ciągu priorytetowej dla województwa mazowieckiego DW 801 Warszawa - Puławy (nad przebudowaną w przyszłości LK 12), bo:

- po przebudowie maksymalna prędkość pociągów na LK 12 ma wynosić 120 km/h, a nie ponad 160 km/h,
- DW 801 ma być drogą klasy GP, a nie klasy A lub S,
- natężenie ruchu na DW 801 w Dziecinowie na wysokości LK 12 nie przekracza czy nie przekraczało 10 000 pojazdów na dobę (w GPR 2015 wynosiło 8 919 pojazdów na dobę, więc i tak sporo),
- nawet po przebudowie LK 12 na przejeździe kolejowym w Dziecinowie przejazd nie byłby zamykany na co najmniej 12 godzin na dobę (a może np. na kilka godzin, jak na przykład na około 4, 6 czy 8 godzin),
- warunki terenowe w okolicy obecnego przejazdu kolejowego w Dziecinowie na DW 801 czy stosunkowo niedaleko na wschód od niego mogą nie być uznane za korzystne (subiektywnie) i zastosowanie skrzyżowania wielopoziomowego w Dziecinowie może być uznane za niewystarczająco uzasadnione pod względem ekonomicznym czy obronnym.

Na podstawie fragmentu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie:

Ogólne warunki techniczne dla skrzyżowań wielopoziomowych
§ 39. 1. Skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się przy budowie linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub drogi publicznej, jeżeli:
1) linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową lub
2) na linii kolejowej krzyżującej się z drogą ruch pociągów jest prowadzony albo planowany z prędkością wyższą niż 160 km/h lub
3) droga przecina tory stacyjne pomiędzy semaforami wjazdowymi, lub Dziennik Ustaw – 9 – Poz. 1744
4) linia kolejowa lub bocznica kolejowa krzyżuje się z drogą, w przypadku gdy:
a) łączny czas zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego dla pojazdów drogowych jest dłuższy niż 12 godzin na dobę lub
b) istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania wielopoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym lub
c) ma to miejsce w obszarze zabudowanym, z wyłączeniem bocznic kolejowych, lub
d) natężenie ruchu drogowego jest równe lub większe niż 10 000 pojazdów na dobę.
2. Skrzyżowanie wielopoziomowe stosuje się przy przebudowie linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub drogi publicznej, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 oraz pkt 4 lit. a i b.
3. Przepisów ust. 1 pkt 3 i 4 nie stosuje się do skrzyżowań przebudowywanych lub przenoszonych w związku z tymczasową zmianą trasy drogi publicznej lub linii kolejowej.

Trzeba także nadmienić, że na wschód od Dziecinowa na niektórych wyraźnie mniej ważnych drogach wojewódzkich lub nawet niższej kategorii wiadukty kolejowe nad LK 12 znajdują się od wielu (kilkudziesięciu?) lat, jak:

- wiadukt w Osiecku w ciągu zaliczonej do uzupełniających (w "Planie rozwoju sieci drogowej dróg wojewódzkich województwa mazowieckiego na lata 2016 - 2026" - link: https://www.mzdw.pl/uploaded/Drogi/plan_2016_2026.pdf) drogi wojewódzkiej numer 862 Osieck - Tabor,
- wiadukt w Jaźwinach w ciągu drogi powiatowej między Jaźwinami a Augustówką,
- wiadukt w Parysowie w ciągu DW 805 na odcinku Lipówki - Wilchta (DW 805 na tym odcinku jest zaliczona do dróg uzupełniających,
- wiadukt nad LK 12 w miejscowości Stara Prawda w gminie Stoczek Łukowski, w powiecie łukowskim, w województwie lubelskim, w ciągu drogi powiatowej (może gminnej?) w kierunku wsi Jamielne.

www.zbp.pun.pl www.ts2.pun.pl www.szkolaras.pun.pl www.habbo.pun.pl www.narutoogra.pun.pl