Dziecinów (powiat otwocki) i okolice (i nie tylko...)

Forum o miejscowości Dziecinów i nie tylko


#1 2013-04-05 14:20:03

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243
Punktów :   

Obszary chronione

Bagno Całowanie

Stawy rybne mozna ograniczyc... Teren zaniedbany (takie naprawde latwe do usuniecia problemy jak wydobycie torfu czy budowanie stawow dawno powinni rozwiazac).  Powinien tam byc zakaz tworzenia nowych lotnisk, stawow i wydobywania torfu oraz zabudowy, zeby nie zaprzepascic tego wyjatkowo cennego krajobrazowo, przyrodniczo, rekreacyjnie i turystycznie obszaru. Obszar Natura 2000 Bagno Calowanie jest przeciety na pol tranzytowa droga nr 50, ktora jest waska, kreta, zapchana tirami. Byly projekty budowy dwujezdniowej trasy szybkiego ruchu na nowo tnacej obszar Bagna Calowanie i MPK na poludniowy wschod od Lukowca lub miedzy droga Warszawice - Pogorzel a lotniskiem na poludniu. Takie plany sa nieakceptowalne ekologicznie, nie tylko z mysla o gatunkach. Co najwyzej mozliwa jest przebudowa obecnej jezdni i dobudowa drugiej w szlaku obecnej DK 50 (w obszarze MPK i Bagna Calowanie) bez kolejnego rozcinania obszarow chronionych nowa trasa.

Rzeczywiscie, to wyjatkowo atrakcyjny obszar krajobrazowo - rowerowy. Wielka rowna, otwarta i plaska przestrzen, zwlaszcza przy drodze Warszawice - Osieck jest interesujacym elementem przejazdzki rowerowej... Jest tam droga 805, kilka tysiecy samochodow dziennie. Na zachodzie drogi wyremontowali nawierzchnie. Taki obszar tak blisko Warszawy. To chyba na pewno najcenniejsze bagno na Mazowszu. Jest tez droga gruntowa z Calowania przez Pekatke do Podbieli, w gorszym satnie, nieasfaltowa, jedzie sie obok stawow rybnych i punktu obserwacyjnego (wiezy). Tylko niech nikt tam nie zasmieca terenu! Miedzy bagnem Calowanie a Wisla jest jeszcze jeden obszar Natura 2000 (siedliskowy) - Laki Ostrowieckie, mniej znany, podobnie jak BC atrakcyjny - plaski, rowny, duza otwarta przestrzen.

Teren jezeli chodzi o dbalosc o walory KPRT (krajobrazowe, przyrodnicze, rekreacyjne, turystyczne) nie jest odpowiednio zarzadzany. Denerwujace sa: rozjechane wydmy, smieci, wydobywanie torfu. Lotnisko i inwestycje dalej na polnoc nie pojda. Wydobycie gazu - czy to naprawde ma wplyw na Bagno Calowanie? Autostrada rozcinajaca na nowo zakazana, co najwyzej nowa (druga) jezdnia przy budowie S50 z nalezytym zachowaniem wymogow ochrony srodowiska. Trasa traznytowa przeciazona i waska. Przydalaby sie druga jezdnia i bezkolizyjnosc. Mozliwe, ze za Bagnem Calowanie S50 odbije na poludniowy zachod w kierunku szklarni w Piotrowicach, Dziecinowa i Kepy Radwankowskiej, by polaczyc sie z S50 w Gorze Kawarii za nowym mostem dwujezdniowym. To obszar chronionego krajobrazu sensownie wyznaczony. Tereny podmokle to rezerwuar wody.

http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-nu … ticle,2670

Jedno z głównych zagrożeń dla torfowiska stanowi autostrada A2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważała kilka wariantów jej przebiegu na tym obszarze. Najbardziej szkodliwy dla Całowania był tzw. „podwariant samorządowy”, teoretycznie tańszy od pozostałych, ponieważ nie przebiegał przez tereny silnie zurbanizowane, a samorządy Skierniewic i Góry Kalwarii nastawione były do takiej lokalizacji autostrady bardzo pozytywnie. Tak poprowadzona autostrada zagrażałaby bardzo cennym ekosystemom torfowiska Całowanie z przylegającymi do niego olsami. Zmiana warunków hydrologicznych oraz fragmentacja torfowiska Całowanie byłaby fatalna w skutkach dla jego bioróżnorodności.

Zakusy na tereny Całowania mają też firmy pragnące inwestować w infrastrukturę letniskowo-wypoczynkową, a nawet w budownictwo mieszkaniowe! Atrakcyjne są niskie ceny gruntów, a nie bez znaczenia jest też zapewne fakt, że zdjętą dla posadowienia fundamentów glebę torfową można sprzedać z dużym zyskiem. Napływowi inwestorów sprzyja sąsiedztwo Warszawy, a lokalni mieszkańcy widzą w tych planach możliwość rozwoju swojej okolicy. Park krajobrazowy, który reprezentuje tu interesy ochrony przyrody, postrzegany jest przez wielu jako intruz, utrudniający realizację inwestycji korzystnych ekonomicznie.

Ostatnio edytowany przez dziecinow (2013-04-05 14:32:49)


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#2 2013-04-15 17:53:36

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Mowi sie, ze ma byc mozliwosc uzyskania 80 zl za ha obszaru Natura 2000 w granicach gminy. To bardzo dobry pomysl.

Co do autostradowej obwodnicy Warszawy na poludnie to jest to bardzo trudna sprawa. Nie wiem, czy wariant na poludnie od Czerska i poludnie od Sobien-Jezior, ale polnoc od Ostrego Boru nie jest najlepszy. Najbardziej ucierpi wowczas sadownicze zaglebie w Wysoczynie. Ale nie wchodzimy z trasa tranzytowa do Wilgi. Nie wiem, co bedzie wtedy z 801. Najbardziej racjonalna bylaby budowa dwuezdniowej 801 na odcinku Zambrzykow - Celejow. A dojazd od Otwocka to nie wiadomo jaki mialby byc. Co z wiaduktem na eselce? A2 sciagnelaby ruch z odcinka Warszawa - Zambrzykow. Gmina Sobienie-Jeziory musialby wowczas przekopac mnostwo gleby. Szkoda byloby okolic Natolina i Lucznicy, ale to chybanajmniejsze straty. Omijamy MPK i Wilskie Zaglebie Turystyczne. Omijamy tez doline Pilicy i autostrada moglaby byc czescia obwodnicy ujscia Pilicy. Problem jest z funkcyjnoscia autostrady i koniecznoscia dobudowy znaczie dluzszego odcinka, przynajmniej do Kaluszyna, podczas gdy wariant do Minska oznaczalby utrate lasow na poludnie od Karczewa i bylby ciagiem Via Baltica i Nadwislanki na pewnym obszarze.

#3 2013-04-16 09:00:39

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Na całym odcinku E30 w Polsce jest autostrada a pod najbogatszą stolicą Warszawą i jej regionem metropolitalnym ma być zakaz ruchu dla TIRów... na odcinku od okolic Żyrardowa do Mińska Mazowieckiego?

Nie ma wytyczonej autostrady Berlin - Moskwa! A2 ma być w dwóch kawałkach. Zachodni Berlin - Warszawa i wschodni Warszawa - Moskwa. Co z tego, jak TIRy mają mieć zakaz wjazdu w granice administracyjne Warszawy po wybudowanie EKSPRESOWEJ (nie autostradowej) obwodnicy Warszawy i być kierowane na jednojezdniowe drogi nr 62 i 50... Jak to świadczy o Warszawie - egoiści panicznie bojący się tranzytu i spychające go na niebezpieczne drogi kilkadziesiąt km za miastem. Poznań, Wrocław, Kraków, Londyn, Berlin mają w granicach administracyjnych autostrady, a Warszawa ma nie mieć nigdy.

Nie ignorujcie KPZK 2030. Dopełnienie A2 byłoby najbardziej priorytetowym odcinkiem autostradowej obwodnicy Warszawy.

Nie musi ono przebiegać przez MPK, Bagno Całowanie, obszar Natura 2000 przy ujściu Pilicy czy turystyczną gminę Wilga! Ale droga bardzo kosztowna by była, kosztowałaby kilka miliardów złotych i najprawdopodobniej byłaby płatna dla każdego. Byłaby to droga klasy A od Żyrardowa do Kałuszyna bądź Siedlec. Przecinałaby jedynie OChK i obszar N2000 na Wiśle (ale Wisły ominąć się nie da, a mosty na niej są szczególnie potrzebne). Długoś w wariancie Żyrardów - Kałuszyn - niecałe 130 km. W niektórych miejscach można by wykorzystać obecną "50", ale jest ona za wąska i ma wiadukty tylko pod jedną jezdnię.

#4 2013-04-17 11:16:12

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Moze w planach oficjalnych nie byla planowana A2 przez Bagno Calowanie, ale w wariancie samorzadowym - tak. Wariant samorzadowy zostal jednak odrzucony.

Poza tym, musze wszystkich poinformowac o tym, ze pewna wazna osoba w miejscowosci Dziecinow naprawde powiedziala o geodetach mierzacych cos pod droge na granicy wsi Dziecinow i Radwankow Szlachecki ze trzy lata temu. Miala ona biec caly czas na wschod, a wiec przez poludniowa czesc obszaru siedliskowego i ptasiego Bagno Calowanie (ale nie przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, lecz miedzy jego granicami a lotniskiem w Sobieniach). Jezeli mialaby ominac granice obszarow N2000 Bagno Calowanie, to autostrada powinna isc znacznie dalej na poludnie. Przecielaby tez planowany rezerwat Kepa Czerska.

Wlasnie ze budowa "A2" moze sie nie skonczyc na odcinkach Strykow - Konotopa i Lubelska (gm. Wiazowna) - Kukuryki. W Warszawie jest dziura w przebiegu autostrady A2 i ma tam byc droga ekspresowa, na ktora tranzyt zapewne nie bedzie wpuszczony.

Czy uwazanie, ze po wybudowaniu odcinka Konotopa - Lubelska (S2) i Lubelska - Kukuryki (A2) sprawa autostrady na poludnie od Warszawy bedzie definitywnie zamknieta nie jest po prostu mysleniem w zbyt waskim horyzoncie czasowym (krotkowzroczonoscia), ograniczaniem sie do kilku najblizszych lat? Wedlug mnie JEST.

Po 2020 r. moze ruszyc budowa autostradowej (nie ekspresowej) obwodnicy Warszawy.

Problemem jest to, ze mysli sie tylko w horyzoncie najblizszych kilku lat, a nie siega sie nawet do 2030 r., a wiec tego, co bedzie za 17 lat.

#5 2013-04-18 15:56:15

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243
Punktów :   

Re: Obszary chronione

Modernizacja linii kolejowej prowadzacej przez obszar Natura 2000 Bagno Calowanie?

Okazuje sie, ze przez Bagno Calowanie juz teraz przebiega niejeden miedzynarodowy szlak tranzytowy - poza drogowa obwodnica tranzytowa dla Warszawy, czyli droga nr 50.

Jest to zaliczona do TEN-T linia kolejowa nr 12 Skierniewice - Lukow (CE20). Linia na tym odcinku jest dwutorowa, a w niektorych miejscach teren kolejowy ma okolo 40 m szerokosci. Mimo tego predkosc maksymalna na linii wynosi 60 km na h. Ma byc dwa razy wiecej. Linia ta jest obwodnicad Warszawy, jadac ze wschodu na zachod pociagi nie musza wjezdzac na teren stolicy (np. okolice Dworca Gdanskiego).

Planowana jest modernixzacja linii, aby mozna bylo na niej rozwinac predkosc 120 km na h (moze i wieksza?). Niestety, nasyp kolejowy jest waski (okolo 8 m), wiec zapewne trzeba bedzie go poszerzyc.

Oto obrazek z planowanymi rezerwatami tuz przy DK 50:

https://docs.google.com/viewer?pid=bl&srcid=ADGEESgMt3aPqblpig-S9T-EGHu8IJve_O8iXNlqPoBYaNDDYUqFWVN6jUOxcq9mcL0H4y96VhZZzWnaYzDcGp0suEl0gcDjdgl194SE3wTIi8f3DHRs6Y69he7BqRfzcNT8W-C5GEkB&q=cache%3Az3AUZahenjsJ%3Am-sto.org%2Fartykuly%2Fstrategia%2Fprogramcalowanie.pdf%20bagno%20calowanie&docid=a96dd330abc6d92f1ad7ddd8dac2ed3e&a=bi&pagenumber=8&w=800

A to bagno Calowanie pod linia kolejowa, gdzie rezerwaty sa od niej wyraznie oddalone:

https://docs.google.com/viewer?pid=bl&srcid=ADGEESgMt3aPqblpig-S9T-EGHu8IJve_O8iXNlqPoBYaNDDYUqFWVN6jUOxcq9mcL0H4y96VhZZzWnaYzDcGp0suEl0gcDjdgl194SE3wTIi8f3DHRs6Y69he7BqRfzcNT8W-C5GEkB&q=cache%3Az3AUZahenjsJ%3Am-sto.org%2Fartykuly%2Fstrategia%2Fprogramcalowanie.pdf%20bagno%20calowanie&docid=a96dd330abc6d92f1ad7ddd8dac2ed3e&a=bi&pagenumber=9&w=800

Mapa siedlisk:

https://docs.google.com/viewer?pid=bl&srcid=ADGEESgMt3aPqblpig-S9T-EGHu8IJve_O8iXNlqPoBYaNDDYUqFWVN6jUOxcq9mcL0H4y96VhZZzWnaYzDcGp0suEl0gcDjdgl194SE3wTIi8f3DHRs6Y69he7BqRfzcNT8W-C5GEkB&q=cache%3Az3AUZahenjsJ%3Am-sto.org%2Fartykuly%2Fstrategia%2Fprogramcalowanie.pdf%20bagno%20calowanie&docid=a96dd330abc6d92f1ad7ddd8dac2ed3e&a=bi&pagenumber=27&w=800

Czy powiekszenie nasypu o kilka metrow jest w stanie zaszkodzic obszarowi na wieksza skale? Czy mozna wykonac rozbudowe linii kolejowej, ktora moze sluzyc do przewozu na torach tysiecy TIRow dziennie? Czy mozna rozbudowac linie i jednoczesnie nie zaszkodzic obszarowi Natura 2000? Czy mozna chociaz ograniczyc straty do pewnego niewielkiego obszaru (np. kilkadziesiat m wzdluz linii albo mniej w zwiazku z poszereniem nasypu), nie pozwalajac na straty dalszych obszarow, gdzie planowane sa rezerwaty i uzytki ekologiczne?

Jezeli nie, to mamy wielki problem z tranzytem przez Warszawe i zostanie nam tylko jednojezdniowa 50 lub mnostwo pociagow z TIRami miedzy Srodmiesciem a Zoliborzem...

Ominiecie Bagna Calowanie wymagaloby budowy co najmniej kilkudziesieciu nowej linii kolejowej. Jezeli naprawde poszerzenie nasypu zniszczyloby Calowanie, to moze po prostu na odcinku przez Bagno wprowadzic ograniczenie do 60 km na h, a na pozostalych modernizowac do 120 albo i wiecej?

Linia kolejowa nr 12 dzieli obszar siedliskowy Bagno Calowanie na pol. A ten obszar ma kilkanascie km dlugosci.

W urzedzie gminy Sobienie-Jeziory pod koniec 2012 r. byly udostepnione informacje na temat przebudowy LK 12. W wielu miejscach mialy stanac ekrany dzwiekochlonne! Wisialo to na tablicy ogloszen, publicznie dostepnej.

I co myslicie o nowych rezerwatach i uzytkach ekologicznych na obszarze Natura 2000 Bagno Calowanie?


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#6 2013-04-19 11:00:43

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Calowanie to przyrodniczy zabytek i mozliwe jest utworzenie tam znacznej ilosci rezerwatow. Podniosloby to prestiz regionu. Odcinek wzgluz linii kolejowej nie zawieralby na swoim przebiegu rezerwatow i uzytkow ekologicznych, bylyby one polozone obok. Nie wiem, co z linia kolejowa.

Mozna wyciac 50 ha lasow w MPK. Jezeli budowanoby autostrade na poludnie od MPK, to pomiedzy drogami 801 i S17 trzeba byloby wyciac okolo 60 ha lasow. Wowczas takze wycieloby sie duzo cennych rolniczo sadow.

#7 2013-04-19 14:33:02

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Wydaje się, że nawet poszerzenie nasypu o 4 m może bardzo zaszkodzić Bagnu Całowanie. Najwyżej będzie ograniczenie prędkości, ale lepsze to niż TIRostrada pod Osieckiem.

#8 2013-04-21 11:43:45

dziecinow

Użytkownik

Zarejestrowany: 2013-02-16
Posty: 243
Punktów :   

Re: Obszary chronione

10.5. Obsługa nowego portu lotniczego przez autostradę A2 będzie zapewniona przez odgałęzienia pod centralny terminal, jedno od strony Warszawy, drugie od strony Łodzi. Sama A2 wymagać będzie większej ilości pasów niż planowano dotąd. Z chwilą uruchomienia portu, od Konotopy do CPL konieczne będą 2x3 pasy, z rezerwą na czwarte pasy, a od Strykowa do CPL także 2x3 pasy – ze względu na tranzyt.

Tranzyt transeuropejski oraz obsługa CPL uczynią niezbędną planowaną już dawno autostradową obwodnicę Warszawy, która skrzyżuje się z A2 około 3 km na wschód od CPL. W kierunku południowym, obwodnica zapewni połączenie z szosą katowicką (nr 8 – "gierkówką", w okolicy Żabiej Woli) i przyszłą drogą ekspresową do Krakowa (nr 7, w okolicy Tarczyna), a po przekroczeniu Wisły w okolicy Góry Kalwarii – z szosą lubelską (nr 17), skąd skieruje się na północ, do Mińska Mazowieckiego. Ku północy, autostradowa obwodnica przejdzie tunelem przez Puszczę Kampinoską i mostem przez Wisłę, skrzyżuje się z drogą ekspresową do Gdańska koło Zakroczymia, po czym skieruje się na wschód, by po przekroczeniu Bugo-Narwi pod Serockiem skręcić na południe, w kierunku Radzymina i Mińska Mazowieckiego.

Według dotychczasowych prognoz, autostrada tranzytowa przez Górę Kalwarię nie jest ekonomicznie uzasadniona. Jednak uruchomienie CPL na zachodnim krańcu tej trasy zwiększyłoby niepomiernie jej wykorzystanie. Z drugiej strony, zafiksowanie planu jej budowy osłabiłoby protesty mieszkańców południowych dzielnic stolicy, przerażonych perspektywą zagnieżdżenia się na dziesięciolecia trasy tranzytowej (z Konotopy) niedaleko ich siedlisk.


http://www.airport-on-rails.org/port/cplteren.htm

11.4. W obliczeniach tych nie uwzględniliśmy kosztu budowy autostradowej obwodnicy Warszawy, wychodząc z założenia, że wcześniej czy później musiałaby ona powstać ze względu na potrzeby tranzytowe Europy. Niemniej zróbmy pierwszą przymiarkę: obwodnica okalająca Warszawę w odległości 27–33 km mierzyć będzie, na półkolu południowym (Grodzisk–Mińsk) 85 km, a na północnym 115 km. W pierwszej fazie należy zbudować odcinek Grodzisk–Tarczyn (do 2012?), w drugiej Tarczyn–Mińsk (po 2015), w trzeciej Grodzisk–Zakroczym (do 2020), w czwartej Zakroczym–Radzymin (do 2025) i w ostatniej zamknąć obwodnicę o długości 200 km. Przy koszcie 5 mln euro na km, pierwszy odcinek (26 km) będzie kosztował 130 mln euro, zamknięcie południowego półkola (54 km) jeszcze 280 mln, a odcinek do Zakroczymia (36 km, z tego ok. 10 km w krytym wykopie plus most na Wiśle) około 300 mln euro. Wyliczenie to (sumujące się do ok. 700 mln euro) kończymy na 2020 roku. Domknięcie obwodnicy pochłonie dodatkowo minimum 450 mln euro.

http://www.airport-on-rails.org/port/cplfinans.htm

Ostatnio edytowany przez dziecinow (2013-04-21 11:45:42)


Nie reprezentuję wszystkich mieszkańców Dziecinowa.

Offline

#9 2013-04-29 17:53:16

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Obawiam sie, ze w poludniowej czesi gminy Osieck sa uzytki ekologiczne, ktorych nie ma na mapie RDOS... Wtedy budowa autostradowej obwodnicy warszawy w tym miejscu moglaby byc niemozliwa... A wtedy chyba na poludnie od Wilgi trzeba byloby ja przesuwac... To moze oznaczac, ze takie cos w ogole sie nie oplaci, 801 w Dziecinowie trzeba bedzie przebudowywac do 2x2 i A2 nigdy nie bedzie dopelniona...

#10 2013-05-26 14:36:00

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Sady grójeckie to w zasadzie też obszar chroniony o charakterze rolniczym (chronione oznaczenie geograficzne, produkt regionalny - jabłka grójeckie). Mnóstwo sadów.

Trzeba chronić żyzne warstwy gleby (klasa bonitacyjna I - IVb), aby było z czego produkować żywność. Ochrona takich gleb przed zasklepianiem czy zanieczyszczeniem dla świata powinna być nawet ważniejsza niż ochrona przyrody (jak Natura 2000). Przed rozpoczęciem inwestycji cały żyzny materiał glebowy musi być wywieziony, bo inaczej będzie grzech, niemoralność, marnotrawstwo. W przypadku dróg trzeba zdejmować żyzną glebę z szerokiej powierzchni (np. 0,5 km) w celu ochrony przed zanieczyszczeniami przenikającymi do żywności. Powinien być zakaz zasklepiania gleb klas I - IVb. Całkowicie zabroniona powinna być też budowa inwestycji emitujących zanieczyszczenia w pobliżu takich gleb (drogi) - wówczas trzeba byłoby wykonać pracochłonną procedurę wywiezienia cennego materiału glebowego na inne tereny rolne. Inaczej niech zapomną o drogach!

#11 2013-06-24 17:22:19

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

24.06.2013 - niektóre łąki na zachodnich krańcach obszaru Bagno Całowanie skoszone. DW 805 wciąż zła na początku terenu gminy Osieck.

#12 2018-11-03 23:25:12

Z Dziecinowa

Gość

Re: Obszary chronione

Powinni jak najszybciej wyłączyć znaczną część Dziecinowa z Nadwiślańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Bez tego wyłączenia nie ma co uchwalać zmiany studium zagospodarowania przestrzennego.

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.worldofwrestling.pun.pl www.xcore.pun.pl www.zszz.pun.pl www.etiup.pun.pl www.dziedzictwo-khorinis.pun.pl